Viestiketju: Hj etu- ja takaperä
Näytä yksittäinen viesti
  #17  
Vanha 10.03.2012, 17:39
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos hyvän/kestävän meineet tehdä, niin menee hampaiden "värittämiseen",
siis hammaskosketuksen säätöön, ja siitä löytyy jo valmiita topiikkeja.

Ja sitten esim. pinjonin laakereiden esikuormitus saisi olla oikea......

Toki tiedän että jotkut ovat vain vaihtaneet laakerin/laakerit ja on kestänyt...
Mutta jos hyvän meinaa tehdä....

Onhan jotkut tehnyt koneremonttejakin ilman momenttiavainta
Jos vaihtaa vaan laakereita/kaikki laakerit eikä vaihda välityksiä, niin mulla on ainakin useampi 61:en perä tullut täysin äänettömäksi ilman hammaskosketuksen säätöjä. Poskilaakereiden shimmit kun vaan merkkaa ettei mene ristiin ja pinionin mutterin kiristää alimmalle mahdolliselle Toyotan ilmottamalle momentille ja siitä lähtien kirraa mutteria metrisellä momenttiavaimella napsu kerrallaan ja välissä pyörittää digitaalisella kalavaa'alla kardaanilaippaa ja kattoo missä se pyörimismomentti menee suhteessa Toyon antamiin arvoihin.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika P Näytä viesti
Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?

Kannattaa ladata netistä 61:en korjausmanuska ja kattoa miten se homma menee. Ilman sitä menee helposti ihan persiilleen. Momenttiavain pitää olla sellanen mikä riittää 450Nm asti. Uusia pitää/kannattaa samalla stefa, krymppiholkki, mutteri ja sitten ne laakerit mitkä haluut vaihtaa. Ulompi pinionin laakeri menee ekana. Sisempi saattaa olla ehjä ja poskilaakerit kans. Ainoastaan ulompi pinionin laakeri lähtee helposti, muut lähtee jos osaa pillillä kuumentaa sopivasti tai jos on jotain hienoja ulosvetovehkeitä. Ilman noita pitää melkeen katkasta laakerista rullien pelti ja hioa rälläkällä sisäkooli niin ohueks, että halkee ittestään, muttei missään nimessä rälläköi puhki tai sohi muuallekaan =) Prässillä sitten uudet laakerit paikalleen pestyihin osiin ja kattoo 3 kertaa että se shimmi tulee oikein päin sinne sisemmän pinionin laakerin alle ennen kuin painaa laakerin paikalleen.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 10.03.2012 17:47
Vastaa lainaten