Jos teet myyntiautoa, niin kattopellin vaihto voi olla helpoin?
Mutta: miten hoidatte ruostesuojaksen, jos vesikourusta vaihdatte? Siis kun tehtaalla tuo homma tehdään kitti väliin- ja pistehitsauksella (vastushitsaus? siis painetaan elkuilla kovaa ja iso virta sulattaa teräkset kiinni) kiinni?
Itse migillä hitsatessa reiästä pisteellä, tuo kittaaminen täytyy tehdä jälkikäteen.
Ja kun nuo landcruiserit meinaa hapata tuosta saumasta tehtaan jäljiltä, niin tuo ruostesuojaaminen on tosi tärkeä, jos meinaa auto pitää yli vuoden!
Itse tekisin tuon katon siirron tolpasta poikki- periaatteella seuraavasti:
-kaikki ovet lasit ja verhoilut pois.
-tekisin pahvi/kovalevy mallin laseista, siis niiden tiivisteiden lieriö-pintojen mukaan( siis isompi mitä lasin reiästä sopii, mutta sopii juuri ja juuri lasin reikään.)
-noihin malleihin tehdään jokaiseen nurkkaan POP-niittiterällä reikä, ja tuota reikää ohjarina käyttäen porataan pilkat sekä luovuttajaan että vastaanottajaan. sitten tarkastetaan että sekä luovuttajassa että vastaanottajassa reiät samassa kohtaa. Mallineeseen voidaan tehdä 2. versio jos ei onnistunut... ja kirjoitetaan kommentit.
myös mittatietoja voidaan etsiä tuolla poratäppä menetelmällä-> (siis täppien kohdalta tuulilasin aukon maksimikorkeus on jjj milliä jne -> siis helppo siirtää mittauspisteitä korista toiseen.
-sitten määritetään katkaisukohdat tolppiin

kaikki linjat vaakatasossa) tuulilasin tolpat joko ala- tai ylä nurkasta, ja nimenomaan siten että tukiprofiilit hitsataan myös
-sivutolpat joko ala- tai yläpäästä (muista mitata "korin" leveys molemmista koreista katkaisulinjalta)
-takatolpat; taas joko ala tai yläpäästä, ja muistetaan mitata ristimitta.
Ja kun katkaisulinjat on merkitty molempiin koreihin, niin luovuttajan katto katkaistaan noin 2mm merkin alapuolelta. samoten ruttukatto katkaistaan 2mm merkin yläpuolelta. Nyt katto on 4mm liian korkea!
nyt tehdään irroitus sisäpellille(- tai ulkopellille), että saadaan hitsaus paikka kotelon sisäpuolisille pelleille)
Katto hitsataan paikoilleen syrjällään olevilla 3x30 lattaraudan paloilla, ja rälläkällä tasataan välys..
Ja ratkotaan nuo lattaraudat irti, ja hitsataan takaisin sinne rälläkän laikan paksuuden päähän... (kun sivutolpat kierretty rällälällä, niin hitsataan 2. toisellepuolen palkkia, niin voidaan ratkoa tuo häiritsevä lattarauta pois rälläkän tieltä...)
Siis vaatii työtä, ja tarkkoja mittauksia, mutta jos noihin hitsaussaumoihin sumutetaan vaikka vain whyrt hss 2000 vaseliiniä(?), niin kestää väh. 10v
ja onnistuu tosiaankin offiautoon peruskoulupohjalla, ja tietysti pitää osata hitsata, kitata ja maalata
Ja tuohon pistehitsisauman "purkamiseen": Modatkaa paineilmakäyttöinen rautasaha moottorisahan viiloille sopivaksi, ja kun pisteen poraus ei onnistu 100% niin sitten viilatte lopun pisteen pois, jäähdytykseen/voiteluun veteen sekoittuva leikkuuöljy, laimennettuna 3-10x liian laimeaksi.
(siis tuohon ehyen kattopellin irroitukseen, korjattavan auton kattopelti pois k.o rautasahalla mahdollisimman läheltä pistehitsejä, ja terää jäähdytetään auton sisältä paineilmalla... -> tuo pistehitseistä irroitettava katto on noin 20mm leveä nauha
Työn iloa!