Näytä yksittäinen viesti
  #18  
Vanha 09.03.2012, 11:00
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Käytännössä tämäkin tilanne on vaan päinvastoin, Mersun koneessa pitää olla ahdot kovaa vauhtia nousemassa tossa vaiheessa, mitä se ei kuitenkaan tee lähtemättä vedättämään jo tovi aiemmin lappu lattiassa. Sama homma näissä nykydiisseleissä, kehutaan että väännöt vaikka 400 Nm/1500 r/min, mutta ajeleppa tuolla 1500 r/min kierroksilla maantiellä isoin vaihde sisässä niin saa siinä hetken odotella ennen kuin vääntöjä alkaa kehkeytymään.
Eikös tuo ole siitä kiinni, että mihin käyttötarkoitukseen ja miten kone on rakennettu. Ainakin mersujen koneiden lähes kaikki dynolaput ovat ns. superturboista, missä tavoitteena on maksimaalinen teho => turbon mitoitus sopiva korkeilla kierroksilla, ei niinkään alavääntö ja herkkyys alarekisterissä. Dynossa painetaan lappu lattiaan ja siitä piirtyy sitten se vääntökäyrä. Ei siinäkään nyt "minutteja" pidetä lappua lattiassa ennekuin tehoa aletaan mittaamaan? Eli tehon/väännön syntyminen (= ahtopaineen nousu) on enemmän kuitenkin muutamia sekunteja, jos turbo on vähänkään mietitty "käyttöauto" mielessä...? Sen lisäksi lähes kaikki dynolaput on tehty ns. perinteisillä turboilla eikä muuttuvasiipisillä VNT turboilla, joilla voi vielä herkistää alarekisterin vetoa (jos vaan osaa tehdä hyvän ohjauksen näihin ns. "mekaanisiin esikammiokoneisiin") menenttämättä paljoa käyttöaluetta korkeilla kierroksilla. Kokonaan toinen kysymys on sitten se, että paljonko on "järkevä" ottaa vääntöä/tehoa matalilla kierroksilla kestävyyden näkökulmasta...1000-1500rpm:n välissä otettu kova teho on kyllä aika "rajua" moottorin mekaaniikalle ja voimansiirrolle.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten