Ei helevata, tuohan on mun vanha ajokki!
Ostin sen ihanankeltaisen kaunokaisen muistaakseni v. -99 Kempeleestä ja pois myin kahden muun pihankoriste-Jeepin kanssa muistaakseni vuoden 2010 syyspuolella. (Ostaja korjatkoon, jos olen väärässä

) On minun ensimmäinen ihan omilla rahoilla ostettu auto.

Lavamuutokset ym. viritykset oli tehty jo ennen minun aikaani.
Auto oli minulla käyttöpelinä parin vuoden ajan ja kertaakaan se ei minua tielle jättänyt. Tämän jälkeen se siirtyi isäpapan käyttöön ja polttoaineen loppumista kummempia tiellejäämisiä ei hänellekään sattunut. Muutamia vuosia ajeltuaan isäpappa alkoi haluta pienempää, näppärämpää ja helpommin kylmäkäynnistyvää kulkinetta ja Jeeppi jäi pois päivittäisestä käytöstä. Aktiivisen käytön aikana meillä kelattiin Jeepin mittariin n. 40 000 kilometriä.
Viimeisimmät vuotensa ajokki vietti suurimmaksi osaksi pihassa seisoen. Kyllä sitä säännöllisesti pyöritettiin ja sillä myös ajettiin kaikenlaisia piha-ajoja.
Ajokin aktiivikäytön aikana periaatteena oli - valitettavasti - se, että se korjataan, mikä menee rikki. Mitään ylimääräisiä ehostuksia vehkeeseen ei tehty ja sen varmasti siitä hyvin huomasikin.
Ja ne sähköviritykset oli paikallaan jo silloin, kun ajokki meille tuli!
Sen lavalla olleen työkalulaatikon väsäsin minä. Periaatteena oli, että nätti ei tartte olla, mutta kestää pitää.
Takaikkunalla takanatulijoille vilkuttanut pandakarhu on minun vanha unileluni jostain 80-luvulta.

Panda vietti ikkunalla kymmenisen vuotta, nostin sen sinne niskatuen ja lasin väliin aikanaan, kun se oli tippunut muuttolaatikosta maahan ja parempaa paikkaakaan en siihen hätään keksinyt. Sinne se sitten jäi. (Onko muuten vielä tallessa?

)
Se etukardaani on jonkinmallisen Volvo-kuorma-auton ulosoton akseli. Takapäästä tosiaan puuttui se tuplanivel ja koska kulma meni niin jyrkäksi, täytyi niitä pantoja ym. muita paikkoja vähän rälläkällä avartaa... Että ei ne välttämättä ajossa ole kuluneet...
Jos oikein muistelen, niin meillä ollessa autoon vaihdettiin tuon etukardaanin ja sen ristikoiden lisäksi etupyörien laakerit, vetonivelet, jarrupalat eteen ja jarrurummut ja ehkäpä jopa kengätkin taakse.
Jos siinä kolmivaihteisen tilalle tulleessa nelivaihteisessa laatikossa on se ominaisuus, että pakki menee päälle yhtä helposti, kuin mitä ykkönen ja kolmonenkin, niin sekin kuulostaa minulla olleessa toisessa Jeepissä olleelta laatikolta. Olisikohan tuo vaihtomoottori sitten siinä samassa sinisessä Jeepissä ollut kone (erikoistuntomerkkinä siisti, mutta hieman vaeltava tyhjäkäynti).
Jos nelivaihteinen laatikko on sama, niin se pakin jousi ei ole poikki. Otin laatikosta kannen aikanaan paikoiltaan, kun ominaisuutta tutkiskelin ja sain sen pakin kytkeytymistä "hidastavan" nastan herkisteltyä toimimaan. Se kuitenkin jumitti kohta uudelleen ja perusteellisempi tutkiminen olis vaatinut minunlaiselta laiskurilta aivan liikaa paneutumista ja purkamista.