Tänään tuli akselit purettua loppuun ja jakolaatikosta irroitettua laipat. Ennen kuin laippamuttereita sai mitenkään auki piti käydä IKH:lla hakemassa lähes metrinen 1" voimavarsi ja siihen 24, 27 ja 30 mm voimahylsyt.
Lisäksi kiinnitysraudaksi lähes kahden metrin 50 x 50 kulmarauta ja kahdella pultilla kiinnitys laippaan niin jo alkoi tapahtumaan...
30 mm voimahylsy oli ohjausimpukan varren pulttiin ja se ei irronnut voimavarrellakaan ennen kuin mutterin lämmitti. Varsi on vielä kiinni sillä ulosvetäjän varsi katkesi - täytynee viedä töihin prässiin samalla kun vaihtaa siellä takaakseleiden laakerit.
Tarkoitus on laittaa molemmille akseleille ARBin lukot mutta oikeiden mallien valinta on hieman hakusessa kun netissä oleva info on niin sekavaa ja ristiriitaistakin. Auttavia kommentteja kaivataan.
Projektihan on SJ410 vuodelta 1985 ja tässä on perien tiedot,
Etuperä on 22 spoorilla - n.24 mm, 10 pulttia ja lautashammaspyörän ulkohalkaisija 165 mm (= 6,5").
Takaperä on 26 spoorilla - n.27 mm, 10 pulttia ja lautashammaspyörän ulkohalkaisija 165 mm (= 6,5").
Huomenna puran vielä kokonaan perämurikat, jotta saan varmennettua oikeat laakerit ja stefat. Hammaspyörien ja vetoakseleiden osalta kaikki vaikuttaisi olevan ihan kunnossa.