Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Siis jos päävirtakytkin erottaa vain akun/akut sähköjärjestelmästä, niin sen avaaminen ei välttämättä sammuta autoa, käy juuri mainitsemallasi latausvirralla.
Se onko kytkin plus- vai miinuspuolella ei ole mitään merkitystä. (mutta päävirtakytkimen avaaminen käyvässä moottorissa saattaa polttaa laturin, tai muuta elektroniikkaa)
|
Lue tuo minun jälkimmäinen viesti. Siinä kuvatussa kytkennässä ei pala laturi koska akku ja laturi ovat kytkettynä kiinteästi toisiinsa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ja tuo mainitsemasi vinssin vauriotuminen kolarissa, päävirtakytkimen aukaiseminen pysäyttää johtojen käristymisen riippumatta kummalta puolen virtapiiri on poikki.
|
Ei pidä paikkaansa. Tässähän oli puhe siitä että pelkästään vinssin johtoon laitetaan katkaisija. Jos auton sähköt on muuten kunnossa, mutta vinssin moottori maadoittaa itsensä rungosta niin ei siinä vinssin maajohdon katkaiseminen auta. Plussan katkaiseminen puolestaan olisi ok.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Jos autosta halutaan kaikki sähköt pois, kun päävirtakytkin on auki, niin miinuspuolen katkaiseminen on parempi ratkaisu, koska:
a) jos päävirtakytkin rikkoontuu/irtoa, niin ei muodosta oikosulkua korinosien kanssa, samaten päävirtakytkimen johdot eivät aiheuta samanlaista palovaaraa rispaantuessa rikki läpinienneissä
b) myös akun + napavan oikosulku runkoon päävirtakytkin auki-asennossa ei aiheuta oikosulkua.
|
Joo, näiden näkökulmasta miinuksen katkaisu on parempi vaihtoehto - mutta koska miinuksen katkaiseminen ei sammuta autoa niin en suosittele tätä asennusta kenellekään.