Kemiallisen koostumuksen lisäksi (valu)teräksellä on sellainen ominaisuus kuin kiderakenne, joka syntyy valuprosessissa ja sen jälkeisissä lämpökäsittelyissä. Se vaikuttaa HYVIN paljon hitsatun rakenteen kestävyyteen. Onko rakenne siis ferriittiä, martensiittiä, austeniittiä, bainiittiä, jne. vaikuttaa aineen karkenevuuteen ja siten myös hitsattavuuteen.
Onko rakenne altis staattiselle kuormalle vaiko dynaamiselle ja missä lämpötilassa sitä käytetään? Auton voimansiirto- ja ohjauskomponentit on taatusti dynaamiselle kuormalle alttiita, ja rakenteen pieni ylikuormitus tai rakenteen heikentyminen "väärällä" tavalla tehdyn lämpökäsittelyn - joksi hitsaus luetaan - takia voi aiheuttaa suunnitellun kestoiän putoamisen esim. kymmeneosaan. Rakenne voi kestää kuormaa hyvinkin heti hitsauksen jälkeen, mutta entä viidenkymmenentuhannen kuormapiikin jälkeen? Offivehkeet on muutenkin vakiota kovemmalla rasituksella.
Suomessa oletettavasti ajetaan myös -40°C pakkasella, jolloin päin peetä hitsattu rakenne voi haurasmurtua ihan naurettavasta rasituksesta. Siksi tulisikin TIETÄÄ mitä ainetta on hitsaamassa, jotta tietäisi miten se pitää hitsata. Ei se kielto auton ohjauskomponenttien hitsaamisesta todellakaan ole turhaan keksitty!
Toivotaan nyt joka tapauksessa että kääntöpäät kestää. Silti jännityksenpoistohehkutuksesta ei olisi ainakaan haittaa.