edit:
Tuossa kun kattelin ilmatikkuja ja arveltua auton kokonaismassaa.. näyttäisi olevan 2" Foxin tikut? Noitten toimivuudesta ja kuormankantokyvystä yleensä sanotaan että ei pitäisi olla yli 1000lbs/ nurkka eli ~460kg olisi maksimi. Silloinkin ollaan siis ylärajalla. Jos auto tulee painamaan 2000kg tai yli, niin ainakin itseäni huolestuttaisi noitten toiminta ja kestävyys.. Kun joutuu ajamaan kovilla paineilla ja mahdollisesti paksuhkoilla öljyillä että kantaa auton ja ottaa tällit vastaan, niin mahtaa kuumentua crossihommassa aivan pirusti - ja tiivisteetkin on silloin kovilla. Oliko tarkoitus vielä laittaa jotkut hydrauliset- tai ilma (typpi)- bumpstopit jeesaamaan loppujoustoissa, kun kerran on tehty vauhdikkaaseen ajoon? Se ainakin vähän voisi auttaa noitten ilmatikkujen kanssa
Coil- overit on sitten tietysti aika paljon kalliimmat, mutta tässä tapauksessa väittäisin että toimivuus olisi aivan eri luokkaa, kuten myös kestävyys. Esim. KOR:in 2.5" (King off road) coil- overit ei ihan järkkykalliita ole, ja jousia saa vaikka ihan Suomesta kun on ihan vakiokamaa merkistä riippumatta. Voi sitten vielä miettiä käyttääkö dual- tai triple ratena.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti
takana päädyin nelilinkkiin ja edessä tilanahtauden takia hahmottelin kolmilinkkiä panhard-tangolla varustettuna. jos mitoitus onnistuu niin alustan toiminta varmasti parempi kuin jakareilla. amerikan palstoilta löytyy ziljardeja sivuja ohjeita mitoitukseen.
|
Aika samoilla linjoilla olen.. se esim. Piratesta löytyvä nelilinkki- ja kolmilinkkilaskuri on pirun kätevä, eikä ole hirveän vaikea suunniteltava kunhan vähän perusteita katsoo. Noitten toiminta onkin sitten aika eri luokkaa, varsinkin kovavauhtisessa ajossa verrattuna jakarimalliseen alustaan. Ainakin itsellä Jeepissä jakarimallinen kevensi jyrkemmissä nousuissa aika rajusti, ja toisaalta "niiaa" aika hyvin jarruttaessa. Monivarsituennalla voi säätää joustoliikeen rataa, pinionikulman vaihtelua yms. aika vapaasti.
Toki jakarit pelittää ihan kelvollisesti, ja toimiihan ne Foffihommissakin monilla ja siinä kyllä vauhtia ja jyrkkyyttä riittää mikä pitäisi olla jakarien pahin ongelmakohta (ristiriipunnan lisäksi)

Jakarien paras puoli on yksinkertainen, nopea ja varsin halpa toteutus. Nelilinkin toteutus ja mitoittaminen on hitaampaa, hankalampaa ja kalliimpaa. Eli sen täytyy olla parempi
Tosin, eniten se tulos kisoissa varmasti on kiinni kuskista kunhan kalusto on edes jossain määrin kilpailukykyinen. Hienolta näyttää tämä projekti, jatkakaa samaan malliin!