Viestiketju: Mikä bensa maasturi?
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 27.12.2011, 20:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.450
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BeePee Näytä viesti
Ittellä v8 ja 249 jakolaatikko. Eli löytyy ainoastaan hidas- ja nopea neliveto sekä vapaa esim. hinausta varten. Nopea puoli toteutettu viscolla, eli teoriassahan takavedolla mennään kunnes takapyörät pyörii sen 1-2% nopeammin, jolloin etuveto tarraa mukaan. Hitaalle puolen viscoa ei ole sotkettu ja neliveto on kiinteä, eli aina voima jakautuu 50/50 - eteen/taakse.

Kuten yllä totesin, vanhemmissa viskolaatikoissa myös hidas puoli on viskon kautta, ja todellakaan takapäälle ei mene yhtään mitään kiinteää yhteyttä. Aika paska systeemi. Näillä vanhemmilla 249- jakoaskeilla ei saa MISSÄÄN NIMESSÄ ajaa ilman etukardaania, polttaa viskon todella äkkiä. Uudemmissa ei mitään väliä koskatakapään veto on "kiinteä".



Lainaus:
Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisin tarvinnut jotain muita vetotapoja, tai edes miettiny että olishan se kiva. Kertokaas mullekin miks tuo "monivalintalaatikko" on niin paljo parempi? Ja lähetään nyt siitä olettamuksesta että tuo visco toimii ja että renkaanpolttoiästä on päästy yli.
Monta kertaa olisi pahassa kelissä tai metsässä tietyissä tilanteissa tarvetta kiinteälle nopealle. Takaveto on vaan ihan hauska olla olemassa, joissain tilanteissa auttaa kyllä. Sitten kun alkaa visko jo olemaan tiensä päässä niin huomaa sen että kääntyvyys on paljon parempi takavedolla kuin viskonelikolla. Itse ajaisin lähes kaikki kesäajot takavedolla jos olisi mahiksia, lähinnä siksi että etupää on "turhaan" mukana kääntyessä ja kaasua reilummin painaessa

242:ssa ei myöskään ole hajoavaa viskoa, mekaanisesti siinä mielessä kestävämpi lodju. 249 kylläkin kestää enemmän vääntöä. 242:n jatkuva neliveto on aika anaalista, avoin nelikko niin käytännössä vain yksi pyörä vetää pahemmassa paikassa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten