Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888
Ainakin hodarissa on lukkojen "ohjaustietokone" apukuskin jalkatilan muoviposken takana. Erillisestä releestä ei ole tietoa, onko sellaista jossain. Sen verran siellä tietokoneessa on ainakin älyä Toyotan asentajan mukaan, että vaikka paskasen lukon saisi liikkumaan ottamalla suoraa virtaa akulta, niin tuo tietokone ei ajata lukko, ellei se ole herkästi liikkuvaa mallia. Tuo tietokoneen takia saattaa mennä 24V->12V jännitemuutokset vaikeaksi, jos sellaisiin päädyt, ellet sitten tee ihan omia sähköjä takalukolle.
|
Niinpä totta, tuo jännitteen muutos. Jossain muistaakseni vasemmalla kuskin puolella on PZJ:n ohjaus ECU. Täytyykin kokeilla kun en nyt muista olenko yrittänyt hitaalla laittaa takalukkoa päälle luultavasti kyllä. Ainakin nopealla puolella takapää jäi vilkkumaan kun etupää kytkeytyi. No ei sitä kyllä ollut käytetty useampaan vuoteen. ECU on näissä ilmeisesti Nippon Denson valmistama ja olen kuullut, että niiden ohjelmointi on käytännössä mahdotonta eli voi todellakin tuo jännitteen muutos tulla hankalaksi. Hyvä tietää jos ECU valvoo kytkeytymistä niin voi siinä säästää moottorin ettei kärähdä jos on jumissa.
Ja onhan tuo Mahdollista tehdä omilla relekytkennöillä ilman ECUa mutta tosiaan sitten ei saa valvottua käytettyä virtaa muuta kuin sulakkeella. Ainakaan helposti.