Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rymmyrammi
samanlainen ryömintä on minullakin tuossa vaihteistossa kuin kipon mogissa. vipu on lattialla ja liikkuu horisontaalisti vasemmalta oikealle. Ryömintä toimii minulla ainakin vaan eteenpäin. Mites tuo kaikkien vaihteiden pakilla toimimaan saaminen tehdään. siis ihan rautalankaohjeet ois tarpeen.
|
Tästäkin olisi hyvä saada kuvia, mistä sen kepin paikka näkyisi ja laatikosta muutenkin, että näkyy, minkälainen kytkinkoppa on ja minkälainen PTO laatikon kyljessä on.
Näissä vanhemmissa ja pienemmissä malleissa voi olla laatikko vähän erilainen kuin 406:ssa, josta kerroin niitä vaihteiden määriä. Laatikko näyttää samanlaiselta ja keppien paikat ja toiminta on pääpiirteissään kyllä samanlaista. Tässä on laatikon kyljessä valussa merkintä aika isolla 406.xxx .
Laatikon kannessa on "mekaanista logiikkaa" ohjaamassa ja rajoittamassa keppien liikkeitä ja valintavaihtoehtoja. Siinä kannessa on mm. suunnanvaihtajan esto isommille vaihteille. En ole koskaan puuttunut sen kannen toimintaan, niin en osaa sanoa, mitä pitää poistaa että peruutuseston saisi pois ja saako koko kaavioon.
Minun 6-vaihteinen (2+4) on toteutettu niin, että laatikossa on tavallaan automaattinen aluevaihtaja, eli kun pääkeppi vedetään 1/2 puolelle, irrottaa se samalla liikkeellä kytkinakselin pään pääakselista ja kierrättää vedon apuakselin kautta takaisin pääakselille. Apuakseli pudottaa välityssuhdetta. Ihan hyvin sille voisi olla oma keppikin laatikossa (Kippo86:lla ilmeisesti on?), mutta tässä se on yhdistetty pääkeppiin siinä laatikon kannessa.
Tämä apuakseli on aina kytkettynä kytkinakseliin ja pyörittää myös PTO:n rattaita. Pikkupuolen käyttöä varten kytkinakseli ja pääakseli erotetaan toisistaan sen apuakselin käyttörattaan jälkeen, jolloin apuakseli jatkaa pyörimistä moottorin mukana ja pyörittää sitten pääakselia omalla rattaallan.
Pääakselin ja sivuakselin ratasyhdistelmillä tehdään sitten varsinaiset vaihteet, eli pääkepin lovet 3-6. Jos kuvista katsoo, miten veto menee, niin pää- ja sivuakselin osalta rattaat on samat vaihteilla 1/3 ja 2/4. Ero 1:n ja 3:n välillä tulee siis siitä, että veto koukkaa 1:llä apuakselin kautta ja tulee suoraan kytkinakselin päästä 3:lla. Sama on 2:n ja 4:n ero, eli 2:lla veto kiertää kytkinakseli-apuakseli-pääakseli reittiä, kun 4:lla tulee suoraan kytkinakseli=pääakseli.
Laatikko on siis oikeasti nelivaihteinen, jossa kaksi alinta voidaan vielä hidastaa. Siitä merkintätapa 2+4 -vaihteinen. Eteenpäin välitykset on peräkkäin järjestyksessä. R1 menee 1:n ja 2:n väliin ja R2 menee 2:n ja 3:n väliin.
Samaa 4-lovista laatikkoa on myös toisenlaisella kannella, jolloin se on 2x4, eli koko 4-vaihteinen pääkaavio toimii hitaalla ja nopealla puolella. Siinä on erikseen aluevaihtajan vipu ja pääkepissä neljä lovea. Siinä suunnnavaihtaja toimii hitaalla puolella, siis neljä peruutusnopeutta R1-R4. Tässä hidas nelonen (L4) menee välitykseltään H1:n ja H2:n väliin, muuten alueet ei ole päälekkäin. R4 on kutakuinkin H2:n välityksillä.