Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 10.11.2011, 20:13
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Kyllä muuten hydraulinen seisontajarru on hyväksytty liikenne katsastuksessa tai muuten kaikki uudet Sitikat, Opelit, Subarut jne on laittomia!!
Niissä on lähes kaikissa sähköisellä katkaisijalla oleva seisontajarru joka lukitsee pyörät käyttäen ABS järjestelmän pumppua sekä magneettiventtiileitä. Tämä toteutus on kylläkin toistaiseksi kieletty eurotrial säännöissä.
Junde
Käsittääkseni kyllä toimii useimmiten (esim VAG) siten, että auton liikkuessa seisontajarrunappia painettaessa/vedettäessä käyttävät abs-järjestelmän pumppua ja venttiileitä = seisontajarru vaikuttaa nesteen välityksellä kaikkiin renkaisiin.

Auton ollessa paikallaan tai hyvin hitaassa vauhdissa sama nappi vaikuttaakin sähköiseen moottoriin, joka voi sijaita suoraan takajarrusatulassa tai vaijerivälitteisesti jossain muualla = auton ollessa paikallaan jarru päällä on kytkentä täysin mekaaninen.

Tässä varmaan on haettu turvallisuutta eli vain takarenkaisiin vaikuttavaa seisontajarrua ei saa päälle kovassa vauhdissa "vahingossa".

Joissain autoissa sähköinen seisontajarru tosin kyllä ei vaikuta nestejarruihin lainkaan ja heittää takarenkaat sähkömoottorin avulla täysin lukkoon kertapainalluksesta.

Näin olen asian käsittänyt, mutta voin olla väärässäkin.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten