Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja njp_racing
jos menestyäkseen on pakko hakea rasteja kahteen suuntaan vinssaamalla ja/tai uittamalla? Eli ollaan päädytty tilanteeseen, jossa paras offi"auto" on itseasiassa se, joka kelluu parhaiten (eli vene), ja jota on helpoin vinssata, pyörien ollessa osan matkaa merkityksetön tai jopa vinssaamista hidastava varuste (eli taas se vene on parempi)? Alumiini Busteri täyteen akkuja, pienet fillarit alle ja hyvä vinssi keulalla, siinäkö kohta menestyksen salaisuus? Vinssi laulaa ja kanervat vienosti suhisee pohjassa.
|
Onkohan jossain kisassa "uittamalla" kerätyt rastit ratkaisseet sijoituksen? Ja faktaa kiitos? Joka tapauksessa, onhan se tietty ikävää että maastossa on haastavaa edetä autolla, vai olikohan se lajin tarkoitus?
Lainaus:
Minusta pyrkimyksenä tulisi olla, että ainakin reilusti suurin osa rasteista pitäisi olla sellaisia, että reilusti suurin osa autoista pääsee niille ajamalla -varsinkin jos menevät niille ensimmäisten joukossa. Sekaan voisi jättää sitten pienen määrän huomattavan iso pisteisiä rasteja, jossa saisi/olisi pakko sitten vinssailla, ja joissa kuluisia väkisinkin aikaa vaikka mitä tekisi.
|
Tässähän on kuvailtu nykyiset kisat?
Lainaus:
Tai vaihtoehtoisesti isopisteisile rasteille tulisi pyrkiä, mahdollisuuksien mukaan, järjestämään kaksi vaihtoehtoista väylää: vaikea + lyhyt tai helpompi + huomattavasti pidempi reitti (pidempi reitti hoidetaan esim. yhdistelmärastina, jossa ensin joudutaan hakemaan huomattavasti kauempana oleva "reittirasti" ja sitten (heti perään) pidemmän reitin "emo"rasti. "Reittirastista" yksinään ei saisi pistettä. Emorastille voisi ajaa suoraan sitä vaikeampaa lyhyttä reittiä halutessaan, ja saisi samat pisteet kuin "reittirasti" + "emorasti" yhdistelmästä pidemmän reitin kautta ajettuna. Kaikki tämä avaisi taas mahdollisuuden menestyä erilaisilla taktiikoille.
|
Olishan hienoa nähdä tämän toimivan käytännössä, niin että kilpailijat ymmärtää ja tuloslasku onnistuu..
Tai nykyisten luokkien rinnalla lisäluokat:
-Kaikki
-Kahden hengen miehistöt
-Yli kahden hengen miehistöt
-Suora-akseliset autot
-Portaaliakseliset
-Suzukit
-Autot
-Yhden vinssin autot
-Useamman vinssin autot
-Hydraulivinssilliset
-Muut vinssit
-Turvakaarelliset
-Turvattomat
-Normaalipisteytys
-Piste per rasti
-Kahluusyvyys rastille alle 40cm
-Bensat
-Diisselit
-Beadlock
Nämä lisäluokat olis kohtuullisen helppo laskea kunhan ilmottautumisvaiheessa merkattiaisiin mitkä luokat täsmää omaan tiimiin.
Joku näppärä voisi excelöidä kisan jälkeen lisäluokkien tulokset ja vaikka kauden päätteeksi esimerkiksi paras kahden miehistö saa jonkun kivan muistolaatan. Lisäluokista vois kasata myös "harrasteluokan", eli autot jotka täyttävät tietyt lisäluokat. Esimerkiksi 2henkeä, suorat akselit, 1vinssi, muu vinssi, piste per rasti, kahluusyvyys, ei beadlockeja == harraste.
Eli kisan jälkeen vois mutuilla, että stanuissa oltiin viides, kokonaistuloksissa kymmenes, suora-akselisissa seittemäs, 2-henkisissä kolmas jne..