Kyllä insinäärit osasi tosiaan jo höyrykoneaikaan tehdä hienoja koneita, jotka hyvin hoidettuina oli lähes ikuisia. Nelisylinteriset oli harvinaisempia, koska kattilapaine piti silloin olla kovin korkea, että neljää sarjassa toimivaa sylinteriä kannatti käyttää. Se taas nosti kustannuksia. Trippelikoneet oli yleisempiä. Tässä toimintaperiaate, punainen on kattilasta tuleva korkeapaineinen, keltainen "kerran käytetty" höyry ja vihreä jo kolmatta kertaa mäntää painamassa. Kuvassa on kolme sylinteriä ja kolme luistiventtiiliä. Kun paine putoaa, männänhalkaisija kasvaa ja saadaan silti voimaa kampiakseliin. Joissakin oli muistaakseni vielä kolmannen poistopuolella vesijäähdytys, jolla paine pudotettiin niin alas, että syntyi poiston aikana mäntää imevä suhteellinen alipaine. Höyryturbiini isoissa ja dieselmoottori pienemmissä korvasi sitten näitä hienoja koneita. No, sepä niistä.