Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS
Mitä etua saavutetaan noilla hitsattavilla kierrepätkillä noissa varsissa, vai onks ne vaan Amerikan rakentelutyylin takia?
|
Jepsjuu, se on se helppous. Mulla ei ole 1.25" 14TPI kierretappia vasuri- ja oikean käden kierteellä - ja kun joistain paikallisista koneistamoista kyselin niin heikkoa oli saatavuus. Eli nuo hitsattavat tuubiadapterit rapiat 10€/ kpl verrattuna kaikkien 7kpl. varsien päiden työstämiseen (jos olisi edes saanut sorvattua helposti) = iso säästö. Työ kun ei ole ilmaista jos ei itsellä ole laitteita ja/tai työstömahdollisuutta

edit: Niin ja onhan tuossa sekin, että tuolla lailla varsien tekoon meni ~10min./ varsi mukaanlukien kangen poikkisahaaminen oikeaan mittaan

Nuo tuubiadapterit on niin tarkalla mitoituksella, että sai paukuttaa lekalla paikalleen
Tukivarren materiaali on jöötiä, miksi?
edit2: Puhuin palturia, tarkistin vielä nuo varmuuskertoimet uustuilla suunnitelmilla. Tukivarren nivelen varmuuskerroin on 2, jos puolet auton painosta on alavarren päällä sen keskikohdalla niin varmuuskerroin 1.7, ja taasen veto päällä aiheutuvasta väännöstä taipuminen kerroin ~3. Ylävarsilla luvut sitten ihan toista luokkaa, mistä myös huomaa että on liian tuhdista tavarasta; nivel 2.7, veto päällä väännöstä aiheutuva on ~5.2
Eli kuten ylempänäkin totesin, niin ylävarret olisi hyvin voinut tehdä ohuemmasta putkesta ja pykälää pienemmillä varren päillä. Painoa olisi säästynyt, mutta tässä tapauksessa rahaa ei -> en jaksanut alkaa säätää hommassa max. 15kg painonsäästön takia. Varmuuskertoimista; tuo laskentaohjelma ei ole ihan viimeisen päälle toteutettu ja se kerrotaan selvästi myös mukana tulleessa "FAQ"- tekstissä. Eli rasitukset voi olla ala- tai yläkanttiin. Tärkeintä on mielestäni tukivarren päiden kestävyys ettei ne antaudu väärässä paikassa, koska se on melkeinpä vittumaisin - ja kallein - tilanne. Mieluummin vääntynyt varsi, kuin rikkinäinen nivel joka kääntää akselin ja voimalinjan umpisolmuun rikkoen paikkoja