Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu
No joku toivon mukaan, vaikka Byrocrat valaisee tätäkin puolta.
Nimittäin hieman tämä alkaa näyttämään helpommalta mitä vielä aamulla kuvittelin.
Niin ja se yleisön rahastaminen sitten onnistuukin. Pitää aina lukea loppuun asti teksti ja vasta sitten kommentoida. Tämä joka minua keväällä neuvoi ei ollut huomannut tuota jälkimmäistä tekstiä. On muutenkin jotenkin hankalaa lukea virallista tekstiä niin että siitä jotain ymmärtäisikin.
|
Toimitsijalisenssien tasovaatimukset eri lajeissa
Päätoimitsijalisenssi Ralli Nopeus Karting Muu laji Tekniikka Turva
Tuomariston pj, Tuomaristo x x x x
Kilpailunjohtaja(t)* x x x x
Kilpailutapahtumanjohtaja x x
Kilpailun sihteeri x x x
Ratamestari x x
Ratatuomareiden päällikkö x x
Faktatuomari x x
Turvapäällikkö x x x x
Pääkatsastaja x x x x x
Katsastuspäällikkö x x x x x
__________________________________________________ _______
Perustoimitsijalisenssi,
Nuorisolisenssi
Ralli Nopeus Karting Muu laji Tekniikka Turva
Muu nimetty toimitsijatehtävä x x x x x x
__________________________________________________ ______________
(* sisältää rallin reittijohtajan ja turvallisuusjohtajan)
Yksittäinen henkilö ei voi toimitsijalisenssiä itsekseen hakea eli vaikka lisenssi onkin henkilökohtainen niin ensinnäkin hakijan on kuuluttava johonkin AKK-kerhoon joka lisenssihakemuksen ensin käsittelee jonka jälkeen allekirjoitettuna lähettää sen eteenpäin!! Toimitsijalisenssihän toki maksaa, mutta laskun maksaa kerho eikä lisenssin saaja.
Olipa kyse päätoimitsija- taikka perustoimitsijalisenssistä niin sen pitää olla kyseisen lajin lisenssi eli Offikisoja tehtäessä Offroad-lisenssi, rallissa rallilisenssi jne. Turvapuolen lisenssi on sama kaikilla mutta tekniikkapuolellakin vaaditaan sitten normi tekniikkakoulutuksen lisäksi myös oman lajin koulutusjakso.
Yleensähän porukalla on lisenssissä useampia lajeja joten voi toimia melkeinpä lajissa kun lajissa. Edellyttää tietty, että lisenssiä hakiessa on ruksannut ne lajit joissa on ollut ( tai on kuvitellut olleensa) hommissa. Hakemukseenhan tulee kisat päivämäärineen ja tehtävineen eli hiukka paperityötä sen täyttö vaatii. Sen voi tietty teettää kerhon sihteerillä joka varmaan mielellään koska kerhothan tarvitsevat kilpailuluvan saadakseen ainakin ne päätoimitsijat ja jos ne ovat omasta kerhosta niin aina parempi.

Kun sitä lisenssihakemusta väsäilee niin siihen kannattaa laittaa myös mahdolliset kilpailijana toimimiset. Niilläkin on vaikutusta tuohon tason säilymiseen ja pelkästään niilläkin taitaa se peruslisenssi jo irrota.
Tuohon ylle yritin kopsata lisenssivaatimustaulukon, mutta näyttää ruudukko katoavan jonnekin. Samainen taulukko löytyy AKK:n sääntökirjasta kohdassa, Toimitsijoiden luokitus ja lisenssit ja hiukka aiemmin selostus myös Kilpailutoimitsijoista ja heidän tehtävistään yleisemminkin.
Tuohon kerhojen välisen kisan toimitsijatasovaatimukseen ( siis kilpailunjohtajan, katsastuspäällikön ja turvapäällikön) en nyt lähde arvailemaan, mutta kannattaa varmistaa asia AKK:n Jari Saariolta jolle tämä Offikin tekniikan, autosuunnistuksen ja pienoisautoilun lisäksi kuuluu
jari.saario@autourheilu.fi Näin "eläkeelle autourheilusta siirtyneenä" veikkaisin, että päätoimitsijatasoa vaaditaan, mutta nehän voi ruokapalkalla värvätä jostakin muusta kerhosta jos ja kun niitä nykyisin monessakaan kerhossa ei ole.
Jos tulee lisää kysymyksiä niin yritetään selvittää ja kuten jo sanoin Saariolta kannattaa kysellä ja tietty Jundeltakin kun kerran on tuon "lajiyhteyshenkilön" epäkiitollisen tehtävän riesakseen ottanut
PS. Ei tuo taulukko suostu pysymään siinä muodossa kun on sääntökirjassa eli ruksit hyppelee ihan omia aikojaan joten katsokaa sieltä !!!