Viestiketju: AKUISTA...?
Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 09.09.2011, 22:07
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
12V akkujen rinnankytkennästä omakohtaisia kokemuksia:

Tein viime kesänä tuttavan mökille aurinkokennojärjestelmän uusilla osilla.
Sinne tuli kahdet paneelit, 2x 140Ah laatuakkuja (a* jotain n. 350,-/kpl),
invertterikäytöt sunmuut herkut.

Koko laitos kytkettiin 12V järjestelmäksi, eli akut ja paneelit kytkettiin rinnakkain.

Kytkin akut "kuten aina ennenkin", eli paksuilla 50mm^2 kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen.
Lataussäätimeltä tuli akustolle 4mm^2 johdot. Kytkin nämä johdot lähimmän akun napoihin.

Valmista asennusta tarkastaessani ja mittaillessani tein sellaisen huomion,
että tehtaan ohjeet käskevät kytkemään lataussäätimeltä tulevan plussan ensimmäisen akun + napaan ja miinus kytketäänkin sen jälkimmäisen akun - napaan.
Eli "ristikkäin".

Mittaamalla tarkistin molemmat kytkentävaihtoehdot, ja kyllä se oli vanhan jäärän nöyrästi uskottava,
että vasta tuon latausjohtojen "ristiin" kytkennän jälkeen molempiin akkuihin meni tasan saman verran latausvirtaa (luokkaa 8A).
Autokäytössä tuo akkujen epätasainen lataantuminen vielä korostuu paremmin, koska lataus- ja kuormitusvirrat ovat moninkertaisia.

Jokainen voi tästä vetää omat johtopäätöksensä akkujen rinnankytkentöjen suhteen...
En kyllä moista voi uskoa todeksi, että 4mm2 johto voittaa 50mm2 kaapelit? Oliskohan tossa laturin (pulssi) ominaisuudet jotenkin mukana, tai sitten vaan akkujen erilaisten sisäistenvastusten ero?

TEMÄHIK
Vastaa lainaten