Viestiketju: Unelmavinssi
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 26.08.2011, 23:27
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 722
Perusasetus

Ohjain


Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=51655&page=4
Kuvassa näkyy myös kytkentäkaavionpalaa kivipohjasesta vinssin ohjauksesta, mimmosta oon vähän ehdotellu. Onko kytkentää testattu? Pääseekö savut vai onko Tarpeeks Jäykkä Säätö? Ihan mosfeteillä?
Ei ole vielä autossa kiinni. Ajeltu vasta labrassa pienellä moottorilla. Todennäköisesti tulee versio 2 ennen autoon asentamista. Kauko-ohjaukset sun muut instrumentointiin liittyvät jutut toimivat hyvin. Ratkaistavia ongelmia vielä on:
- kun akkujännite tippuu niin mennään MOSFETttien VGSon kynnyksen alle ja fetit joutuvat lineaariselle alueelle. Ikä ei ole kovin pitkä tässä tilassa
- hiilimoottorin kollektorin "kipinöinti" yhdistettynä moottorin suureen induktanssiin vaatii kunnollisen snubber piirin
- kytkentä on arka tilanteelle missä yhteys akkuun katkeaa tehot päällä. Tulee load dump tilanne, mutta mikään ei niele vapautuvaa energiaa.

Proto on lisäksi pelkkä H-silta kytkentä kestomagneetti moottoreille. Series woundit missä kenttä käännetään ympäri suunnan vaihdossa vaatisi erilaisen kytkennän. Itte tykkään kyllä kestomagneetti moottoreista niiden yksinkertaisemman rakenteen, pienemmän tyhjäpyörintävirran ja pienempien häviöiden takia = kuumenee vähemmän. En oikein tiedä syytä miksi kestomagneettikoneet eivät ole yleistyneet.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DSC_0532.jpg‎
Views:	1947
Size:	98,5 Kt
ID:	21097   Click image for larger version

Name:	DSC_0533.jpg‎
Views:	1907
Size:	96,0 Kt
ID:	21098  
Vastaa lainaten