Viestiketju: Unelmavinssi
Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 24.08.2011, 20:25
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

- paineilmalla voi myös puhaltaa sähkömoottorin sisuksien kautta vesiä pois aiemmin ehdottamani koteloinnin yhteydessä ja jäähdyttää sekin
- öljykylvyssä asuva alennusvaihde oli jotenkin niin itsestäänselvä etten edes muuta ajatellut
- solenoidien korvaaminen paremmin vettä kestävillä puolijohteilla vaatis tutkiskelua mutta vois olla hyvä asia
- paineilmalla toki voi myös puhallella vesiä pois solenoidiboksista tai muusta sähkörasiasta

Täydellinen Vinssi olis luultavasti tosiaan menossa autoon, missä on jo lukkoja ja rengaspaineen tielletäyttöä varten paineilmaa mukana, joten sen käyttö on ihan hyvä juttu. Hurjia litramääriä ei välttämättä irtoa, mutta vähäsen.

Sähkömoottoreista on myös olemassa semmosia malleja, joissa kaikki sähköön koskevat osat on tukevasti paikallaan ja liikkuviin osiin ei johdeta mitään. Nämä kuitenkin vaatii toimiakseen monimutkaisempaa elektroniikkaa eli vaihtosuuntaajan. Bonuksena kyllä sitten moottori toimii vaikka ois täynnä suolavettä niin kauan kunnes laakerit leikkaa. Näitten moottoreitten tehotiheys painoon nähden on ihan omaa luokkaansa.

http://www.ti.com/ww/en/motor_drive_...agnet_PMSM.htm

Kahta moottoria en nyt ihan täysin allekirjota paremmaksi kun yhtä isompaa. Kahden kanssa ne saattaa tapella toisiaan vastaan mikä näkyy lähinnä huonontuneena hyötysuhteena.

Moottori kannattaisi kuitenkin tyypistä riippumatta varustaa sisäisillä lämpöantureilla ja tuoda se anturin tieto sitten sinne ohjauksen puolelle estämään tai sallimaan solenoidin veto. Esimerkiksi Klixonin kaksoismetallikytkimen voi laittaa suoraan sarjaan vinssin ohjauskapulan kytkinten kanssa solenoidin vetokäämeille.

http://www.sensata.com/klixon/circui...er-thermal.htm

Noita meillä duunissa asennellaan aika moneen moottoriin. Tuopa eräskin iso mekaniikkapaja meille moottoreita jotta jälkiasennamme noita käämin sekaan. Toimintatapa on siis NC kytkin, joka avautuu lämpötilan ylittäessä valitun raja-arvon.

Vastaa lainaten