Noniin, TML:ssä oli missattiin niin paljon pisteitä kaarien puuttumisen vuoksi, että nyt täytyy ryhdistäytyä tämän kanssa. Eli aiheena kaaret Wrangleriin ja tavoitteena saada järkevät kaaret joilla pääsee suunnistuskisoihin sekä varmistaa mahdollinen laajennettavuus AKK-sääntöjen mukaiseksi (
http://www.autourheilu.fi/attachemen...9-32-16218.pdf). Liitteenä on pari kuvaa jotka kertovat millaiset kaaret Wranglerissa on alunperin, ja yksi Paintilla maalattu kuva esittämässä suunnitellun kaaren perusrakennetta.
Ajattelin siis vääntää pääkaaren suunnilleen alkuperäiselle paikalle max 15 astetta taaksepäin kallistettuna. Jos tulee liian lähelle päätä niin sitten täytyy työntää alakiinnikkeitä taaksepäin kunnes haluttu etäisyys on saavutettu. Puolisivukaaret (vihreä) ja poikittaistuki (vaaleansininen) tulevat pdf:ssä olevan 253-3 -kuvan mukaisesti. Takapenkille suojaksi tulee samanlainen rakennet kuin eteenpäin, eli puolisivukaaret (violetti) ja poikittaistuki (vaaleansininen).
Lainaus:
Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä.
|
Ylläoleva on katkelma suunnistuksen kaarisäännöistä. Koska Wrangler on avoauto, siihen vaaditaan 6-pistekaaret, mutta säännöistä ei selviä millainen rakenne siihen vaaditaan. Takapenkille kulkeminen tapahtuu sivuovesta, joten diagonaaliksi (keltainen) ajattelin yhtä putkea kuvan 253-5 mukaan.
Kysymys: Riittääkö tämä täyttämään suunnistuksen säännöt vai onko kattovahvistukset 253-12, 253-13, 253-14 pakollisia? Jos ovat pakollisia niin pitääkö olla sekä etu- että takapenkille? Entä jääkö kuvasta vielä puuttumaan jotain? Täytyy tänään mittailla kuinka paljon päälle jää tilaa eri vaihtoehdoissa.