Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
oliskohan tuon kiilahihnan ja laturin hyötysuhde yhteensä noin 50%?
ja JOS välitys olisi 2:1:
ja kun 65 Amppeeria ja 14 v niin sähkötehoa 910W siis 6000 ankkurikierroksella. ja sehän puolestaa 50% hyötysuhteella olisi 1,82 kw.
Tuolla hondalla uskoisin tuon pyörivän, ainakin jos kytket magnetoinnin päälle vasta "lämpimänä"
tuolla 1:1 välityksellä epäilen maksimilatausvirraksi 35-40A/14,5v, toki tuolla
välityksellä moottori jaksaa "pomminvarmasti"
|
Näin itsekin tuon järkeilin, ja tuo 30+A riittää varmasti siihen ettei generaattoria tarvitse pyörittää päivässä tuntia pidempään, varmaan parikin iltaa menee kevyesti lataamatta. Kuorma on noin ~50w 3-4 tunnin ajan, eli ~14A per ilta. Eikä siitäkään haittaa olisi, että generaattori kestäisi pidempään kuin yhden kesän mökkeilyt...
Lainaus:
Tuohon automaattiimuun en polttas paljon ruutia, ainakin tuo minun hondan
leikkuri tarvii imua kesällä vain muutaman sekunnin, ja vetää sitkeästi jo kylmänä.
|
Jepa, elikkä taidan laittaa vaan kaasukahvan hallintapaneeliin ja sillä pelata niin kauan että kone käy nätisti

ja tällähän saa myös kierroksia tiputettua, jos näyttää että virtaa ei juurikaan tarvita mutta haluaa silti latailla...
Lainaus:
Toki tuo honda syö vähemmän mitä muut, mutta yllättävän paljon bensaa palaa
yhden kWh tuottamiseen, mutta sähköhän monessa paikassa käyttökelpoisempaa kuin kupillinen bensaa
|
Näin juuri, mökillä kun ei ole minkäänlaisia sähköjä ja kylille on se parikymmentä kilometriä matkaa niin ei mielellään rasita auton akkua yhtään enempää kun on tarvis. Siksi erillinen generaattori. Sillähän saa autoonkin apuvirtaa, jos sattuu vaikka valot jäämään päälle...
Lainaus:
Kun rakennat koteloa tuolle Aggrekaatille, niin huomio että tuo laturi vetää
jäähdytysilman perästä, ja puhaltaa siimapyörän juuresta ulos, ja moottori
tekee samoin, vauhtipyörältä sisään, jokapaikasta ulos.
|
Juu, koteloinnista tulee sellainen että raitis ilma imetään laturin läpi ja puhalletaan sitten moottorikotelosta ulkoilmaan. Laturihan tulee kotelon "ulkopuolelle", eli pohjaan alapuolelle.
Lainaus:
Tuleeko sinulla kuinka pitkät johdot laturin ja akkujen väliin?
|
Sen mitä kotelolla on kokoa, eli maksimissaan ~50cm on johtojen pituus.
Lainaus:
Tuo sinun idea: metalliputki tuossa reedin ympärillä ei varmaan toimi,
kokeile vaan sillä muoviputkella.
|
ei, vaan siis metalliputki/tanko tulisi käämin sydämeksi, ja reed poikittain siihen päähän, ei käämin sisään. Mutta taitaa magneettivuo jäädä liian pieneksi...
Lainaus:
Ja jos haluaa kikkailla säädettävää virtakytkintä, niin esimerkiksi
optohaarukka, jonka valonsädettä katkotaan taulumittarin levennetyllä neulalla? (vikaherkkyys kasvaa, mitä enemmän hienoksi menee)
|
Perhana, miksi tämä ei tullut itselle mieleen? Tähänkin olisi valmiit osat, tällähän sen saisi tehtyä "helposti" ja saisi säädettyä juuri mieleisekseen
Lainaus:
Ja tuo 200 mV paneelimittarin hämääminen onnistuu myös etuvastusta lisäämällä, mutta jo tuo 200mV on suht iso jännitealenema latausvirtakaapelissa(jos ei mitään kompensointa tms.)
kun niitähän tarvitaan 2 kpl eli - ja + eli yht 0,4V jännitehäviö/täysnäyttämä.
|
Eli yrityksen ja erehdyksen kautta. Onneksi tästä saa helposti tehtyä säädettävän version, jos jännitealenema on liian suuri.