Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja puikkis
Nooh.... Pois sulkemalla tekijöitä, mitkä ei aiheuta nappulan vinoksi kulumista, saadaan ainakin karsittua pois ne, mitkä ei ole syyllisiä tähän ilmiöön.
Negatiivinen camber
Positiivinen camber
Liiallinen camber kumpaan suuntaan
Auraus tai haritus edessä
Renkaan nappuloiden kuluminen vinoksi siten, että nappula on korkeampi etureunasta ja matalampi takareunasta tapahtuu täysin riippumatta aurauskulmista ja camberkulmista.
Eli vastaus Matille on se, että nappula kaatuu renkaan alla samoin kuin nasta.
Jos auraus on ihan pielessä, nappulat kaatuu sivulle.
jos auraus ja camber ovat suorassa, nappulat kaatuu alle rullaavassa renkaassa toiseen suuntaan ja vetävässä renkaassa toiseen suuntaan.
|
Eli suljet kaikki tekijät pois

, mikään ei ole syyllinen
laikukkaasti hampaalle kulumiselle autonrenkaassa? Renkaan vika, vaikka olisi katukuvio? Unohdetaan nuo 2-pyöräset tästä topiikista, nappulan vinoon kuluminen on tosiaan täysin normaalia nappularenkaassa mopossa, itelläki yks sahakuvioinen etukumi tallin seinällä.
Yks mitä ei oo tuotu esille on vielä akseliväliero ja/tai kulkusuunnan poikkeama; jos etuakseli kulkee killissä koriin nähden koko ajan tai vastaavasti taka-akseli on vinossa = auto kulkee kuin ajokoira ja renkaatkin voi kulua mielenkiintoisesti.
Ootko puikkis nähny näitä Bj Andyn mainitsemia 508 mersuja, mistä saattaa puuttua 3 nappulariviä välistä ja sitten oli taas ehjää kuviota? Ja kyseessä tällöin jäykkä akseli, jossa olkatapit. Samaa vaivaa näkee täyskokoisissa kuorma-autoissa, tuollaista harvaa aaltoa, mikä menee monen nappulan yli.
Luulen edelleen että sopivan lievä haritus saa tuollaista aikaan, rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota.