Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 27.04.2011, 23:55
Matti-
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No kyllä sen tuolla katsastuksessa huomaa että mistä autot on tehty, mikä kestää ja mikä ei. Tottakai Toyotissa on vikoja, paljon ja pahojakin toisinaan, mutta jos katotaan mikä auto kulkee huonoimmalla hoidolla pisimpään rämpääntymättä, niin kyllä Toyota siellä kärkipaikalla on.

Kyllä on melkosta taistelua yrittää pitää joku Sitikan kaasunestejousitteinen tai Rellun Laguna joka osaltaan kunnossa sitten kun ikää on päälle 10 vuotta.
Tottakai mitä monimutkaisempaa tekniikkaa, sitä herkemmin se vikaantuu, se on ihan yksinkertainen matemaattinen fakta, josta ei pääse yli eikä ympäri. Ihan yhtä hauskaa se on korjata Toyota Soarerin aktiivijousitusta, empä halua edes kuvitella mitä maksaa vaihdattaa osia 200 sarjan Land Cruiseriin 15 vuoden päästä.

Mutta taas jos puhutaan vaikkapa japanilaisista autoista, ja vertaillaan eri malleja, niin ei olekkaan enää ollenkaan niin selvää mikä on kärkipaikalla, ja mikä ei. Erot ovatkin samantyylisissä autoissa hyvin pieniä. Ei Toyotan luotettavuus perustu siihen, että se on Toyota, vaan se perustuu siihen tyyliin millä he autoja rakentavat. Ja sitä samaa mallia hyödyntää moni muukin, juurikin hyvin pitkälti japanilaiset valmistajat. Sen takia, jos luotettavuutta, katsastustilastoja ja vastaavia seuraa, voi huomata, ettei se Toyota nyt ihan aina ole siellä kärjessä.

Toisaalta, tarjoaahan se sitikka sitten kovin paljon mukavampaa kyytiäkin, sen jousituksensa ansionsta.

Itse en olisi ollenkaan niin "varma", että joku auto tai valmistaja on yksiselitteisesti yhtään missään enää ylivoimainen. Toyota on iso monikansallinen konserni jolla on vahva brändi, mutta totuus kuitenkin on, että hyvin pitkälti samoilta alihankkijoilta tulee osat kovinkin moneen autoon. Esimerkiksi Japanissa tehtyjen autojen ikkunat tulee melkeimpä kaikki samasta pajasta. Sama pätee suurimpaan osaan osista mitä autossa ylipäätänäsä on. Hyvin pieni osa on loppuseltaan sitä täysin omaa tuotantoa.

Toyotan luotettavuuskuva siis perustuukin enempi vahvaan brändiin ehkäpä paljon enempikin kuin mihinkään muuhun. Mutta, siinä olet oikeassa, että lähellä kärkeä Toyota keskimäärin on, kun luotettavuutta tutkitaan. Mutta on siellä kärjessä monia muitakin, ja tuskin absoluuttista totuutta on.

Vastaa lainaten