Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX
Yritän nyt muistella koko tivaus tuokiota eräällä ahdin sepällä,jotenki näin se meni käytännössä et remmiahtimella ei saa yläpään kierroksille tuottoa jos se lähtee alhaalta hyvin,muutenki häviöt nousee rajusti kierrosten kasvaessa. Se ilman vakiomäärä homma ei päde kun mitä enemmän painetta koneeseen halutaan,sitä enemmän litroja joudutaan puristamaan kasaan. Eli ahtimen tuoton pitäs kasvaa kierroksiin nähden,mut se kun on juuri toistappäin. Turbossa on melkeinpä toistappäin,jos tuotto riittää ylhäällä,ei sitä ole lainkaan alhaalla. Siksi on käytetty sekä turboa että remmiahdinta yhdessä. Dieselit,varsinkin isot on muutenkin matalakierroksisia joten jos rekisteri on abaut 500-2000 kierrosta ni remmiahdin toimii,sit erilaisilla ohiventtiili systeemeillä remmiahdinta käytetään vähä niinku apu-ahtimena terävöittämään alapäätä,muistaakseen mersun pensa koneissa oli näin. Hyvä esimerkki remmi/turbo ahtimen kombinaatiosta on takavuosien B-ryhmän rallitykki lancia S4.
|
Oikeastaan tuota juuri hainkin tuolla variaattori meiningillä. Eli ajatus on siinä että voisi käyttää tarpeeksi isoa ahdinta että siinä riittää tuotto pienillä kierroksilla,jopa tyhjäkäynnillä, ja sitten kun moottorin kierrokset nousee samoin kun ahtimen tuottokin ja paineet uhkaa karata käsistä,niin silllä variaattorilla pienennetään sitä ahtimen pyörimisnopeutta. Get it???
Eli sama juttu kuin vnt turbossa,paitsi että mekaaninen.
Ei tuolla kylllä mitään tekemistä ole hyötysuhteen kanssa mutta jos sillä saa jonkun hiippailuvehkeen toimimaan jo joutokäynnillä niin mikä ettei.
Ja sitten on tietysti ne resonanssit ym. joutavat sivuseikat ...