Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaapo
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?
Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ?
Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?
|
Tuo etuperä on toyota insinjöörin aivopieru!
Miksihän tuo pikkuperä on pitänyt siittää aikansa isoimpaan land cruiseriin; riskimpään; ja vielä jatkuvaan nelivetoon?
Tuo pikkuperähän on aikanaan suunniteltu noin 60 hv hiaceen

Tuo perähän ei ole mitenkään erikoisen heikko (kestää loistavasti hiacessa
ja hiluxissa, myös 4wd! mutta LäJässä tuo perä kiepautettiin katolleen, ja
koska se kesti tyydyttävästi 2,4 td ja 1500? kg omamassaa suht pienillä renkailla ja tiheillä perävälityksillä, niin otetaan copy/paste:lla hdj-80:een.
Toki hodarissa on pikkasen suuremmat vaatimukset:
-välitys harvempi (ei varmaan ratkaisevaa merkitystä)
-suurempi omamassa (hdj n. 2,3 t ja lj 1,5 t), kokonaispainoerot suuremmat.
-hdj:n 4,2L td noin 170hv ja vääntöä vajaa 40 kg?
LJ:n 2,4L teho ja vääntö on käytännössä puolet hdj:n vastaavissa

-HDJ jatkuva neliveto
Yllämainitusta johtuen hdj:n etuperän peruskorjausväli on muutama 100tkm
Mutta asiaan: Hodarin etuperän kuntoa tutkisin seuraavasti:
-Vetonivelten kunto: keskilukko päällä kierretään renkaat linkussa ympyrää
hiekalla tai muulla "liukkaalla-" alustalla. (jos kuuluu plomp plomp... kuskin
paikalle häiritsevästi (ikkunat kiinni) niin vetonivelet huonot.
-välykset: hdj:ssa on aina välyksiä paljon, mutta jos vetonivelen ja "napalukon" välinen poori on väljä, niin silloin välys korostuu.
Tuo ed. mainittu välys on erittäin yleistä hdj:ssa, ja lopuksi tuo välys kasvaa
niin paljon että vetari ottaa sutia "napalukossa"
- Pinjonin laakereista kertoo paljon se, että pistää kärijarrun päälle, ja jakis vapaalle ja heiluttelee pinjonia ylös-alas. samalla voi kokeilla kiertää kardaania
ja laskea asteita, mutta minulla ei ole tietoa "normi välyksestä-" itse en ainakaan polttas pelihousuja ainakaan 45 asteen klapista.
Etuperän kunnostuksesta ja sen hinnoista (hihasta tempastu suuruusluokka)
Etuperään löytyy siedettävästi osia myös "tarvikkeena", mutta minä en allekirjoita tarvikeosien laatua kaikilta osin: alkuperäisiä toyota varaosia
kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin
stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä)
helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl
Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski:
Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen
asti, ensimmäisen tarvikeholkin pistin paikalleen n. 7v sitten (hj-61) ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa, auto lähti kiertoon n. 50 tkm jälkeen.
Mutta kaikki kotimaisesta voimansiirtokaupasta hankimani helat on pitänyt
vaihtaa alkuperäisiin. (helat ovat leikanneet kiinni mystisesti, vaikka hiottu sopivan väljäksi, ja hukutettu vaseliiniin, niin ei ole kestänyt).
Paras esimerkki on kaverin hdj; vetää raskasta peräkärryä ja kun pajatettiin
k.o hdj:tä, niin takakardaaniin ei ollut ristikoita, ja noin 500km etuvedolla
neitseellisillä puslilla- nivelillä- laakereilla, eikä mitään ongelmaa,
mutta seuraavana aamuna, kun tuo etuvetoinen hdj-80 oli edennyt
2 km taajamaa ja 10 km moottoritietä, niin oli kuulunut "kräutös???"
etuakselista. Helat ja vetarit oli tarrautuneet yhteen, mutta vain hetken
K.O vetonivelen helat "lehtilee-", ja heloissa näkyy mikroskoopilla "reikiä"
Mutta em. helapuljun myymät vetonivelet (120e) on tarvikeosiksi ok, pitää muistaa voidella kunnolla.
Ja yleensä vetonivelet kaipaa uusia "napalukkoja" niin 50e kpl
En ole edes kuullut, että kukaan olisi ostanut uusia vetoakseleita

Perämurikan laakerit maksaa noin 300e/srj 4 kpl ja myös pinjonin krymppihela
ja mutteri(ehkä-) menee uusiksi, kuten myös stefa. noin 50-100e
Shimmilevyjä pitää olla, samoin kun hammaskosketusväriä, vaikka 200e
edestä.