Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli
Otetaan tilanne, jossa akselin toinen pyörä on ilmassa ja toinen kiinni maassa. Ja siinä välissä on ihan tavallinen tasauspyörästö ilman mitään lukon tapaista. Tuon ilmassa olevan pyörän jarruttaminen vähän ei auta yhtään mitään, eli se ei vie autoa yhtään enempää eteenpäin. Se vapaasti pyörivä pyörä pitää pysäyttää kokonaan, jolloin maassa oleva pyörä alkaa pyöriä ja vie autoa eteenpäin. Eli kuten Timo_L totesi viestissään.
Tästä syystä TC ei ole hyvä maastossa, koska tunnetusti jarruttava pyörä ei vie autoa eteenpäin. Toki se joissain tilanteissa on parempi kuin ei mitään.
|
Ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin, mitä se ilmassa olevan pyörän hidastaminen autoa hidastaa? Eihän sillä pyörällä ole pitoakaan, joten ei se vaikuta mihinkään juuri sinun mainitsemassasi tilanteessa. Se missä TC ei pärjää 100% lukolle on esim. pitkä mäen nousu, johon pitää ottaa vauhtia ja jossa pito vaihtelee paljon. Koska silloin aktiivinen systeemi ei kerkeä reagoida, ja voima kerkeää jo karata ennenkuin se alkaa operoida.
Ja totesin aivan oikein, jarrutetaan niin paljon,
että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa, jos se vaatii hetkellistä pysäyttämistä, sitten se pysäyttää sen kokonaan.
Ei se toimi pelkästään "On/Off" periaatteella, vaan se voi myös vain tasata eroa:
http://www.youtube.com/watch?v=3zmz25adXW4
Tässä videossa näkyy tuota tasaamista, kumpikaan pyörä ei pysähdy ollenkaan, vaikka TC kokoajan jarruttelee toista puolta pitääkseen toisenkin liikkeessä.
Toinen video jossa se jarruttaa pysähdyksiin asti, mutta kuten näet, pysähdys on hyvin lyhyt, ja ilmassa olevalle pyörälle. Tuollaisessa hitaassa menemisessä, ei mitään merkitystä.
http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg
Tässä näkyy vielä tojotan syysteemin toimintaa:
http://www.youtube.com/watch?v=lyl7y...eature=related
Luuletko, että ilman tuota se menisi mäen päälle ollenkaan? Tuskin, ja kitkalukkoon en itse tuossa luottaisi.
Eli tuokin systeemi toimii tilanteen mukaan.

Ja 100% lukko on kaikista paras, mutta TC parempi kuin kitkalukot tai ei mitään.