Viestiketju: Uusi Grand Cherokee
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 02.04.2011, 14:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Noin yleisestikkin, nelivetotekniikka on se, mikä uusissa maastureissa on kova sana, verrattuna vanhoihin. Parhaista citymaastureistakin löytyy nelivetosysteemejä, mitkä voimanjaon puolesta vievät paljon pidemmälle mitä vanhojen maatureiden nelikot keskimäärin. Ei ole enää uutta "oikeaa" maasturia, joka jäisi ristiriipuntaan tai tarvitsisi suuresti vauhtia ojan ylitykseen, kun kaikissa on vähintäänkin hyvät luistonestot, joissakin vielä näitä lukkojakin.
Noin yleisesti, noi elektroniset "lukot" mitkä perustuu luistonestoon ei todellakaan korvaa oikeita lukkoja millään tavalla, ja juuri niiden kanssa on aika arpomista että pääseekö eteenpäin vai ei. Tiettyyn tilanteeseen asti toimivat toki paremmin kuin avoimet perät, mutta jos on kaks pyörää ilmassa, niin ei noi elektroniset vehkeet aina siitä tilanteesta auta yli. Siinä toimii vain ja ainoastaan 100% lukko.

Tietysti ongelma on siinä, että loppupeleissä aika harvassa vanhemmassa maasturissa on kytkettäviä 100% lukkoja vakiona - keskilukko kyllä on liki kaikissa mitä maastoautoiksi kehtaa kutsua. Takaa löytyy vaihtelevasti joko avoimia, kitkoja, tai täysiä lukkoja. Joistain harvoista sitten kytkettävä myös edestä.

Toi uudempien Grandien Quadra-Drive 2:sissa ei ole 100% lukkoja, vaikka lähelle tätä pääseekin. Sinällään varsin toimiva systeemi kuitenkin, samoin kuin vari-lok akselit. Mutta sama noissakin, ei ne oikeita 100% lukkoja korvaa.

Yksi ongelma monissa uudemmissa maastureissa on myös joustovarojen puute ja erillisjousitus (varauksin), muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Erillisjousitus toki pelittää tiellä hyvin ja tiettyyn pisteeseen asti myös metsässä, mutta siinäkin raja tulee vastaan varsin äkkiä. Joustovarat kyllä loppuu monesta jäykkäakselisestakin, koska niissä ei ole avattavia kallistuksenvakaajia. Liekö Jeep Wrangler Rubicon yksi niistä harvoista vakioautoista joista tämä ominaisuus löytyy?

Edit: niin ja piti tuosta uudesta grandistä vielä sanoa, että on asiallisen näköinen ja -oloinen laite. Jos rahaa olisi niin voisi hyvin ostaa tuollaisen dieselinä kärrynvetoautoksi. Toisaalta ehkä mieluummin ottaisin edellistä korimallia olevan, on vieläkin paremman näköinen, ja siinä on vielä jäykkä akseli takana

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2011 15:26
Vastaa lainaten