Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G-69
tai siis ori stutseissa ja bybass iskareissa on sisään rakennettu bump stoppi.
tavan ilmatikuissa ei ole bump stoppia muuten ku että sen säätää öljyllä toimimaan kuin bump stoppi, joka taas vie kaikki iskun vaimennus ominaisuudet siitä päin per.....
|
Tavallisen ilmatikun (esim.
http://www.polyperformance.com/shop/...s-p-16808.html ) kaasujousen toiminta on samanlainen kun varsinaisessa bumpstopissa (esim.
http://www.polyperformance.com/shop/...s-p-17676.html). Kumpikin näistä sisältää progressiivisen kaasujousen jonka jousivakio on sitä isompi mitä lähemäpänä sisäänjoustomaksimia ollaan. Orit kuuluvat samaan kategoriaan vaikka niissä onkin kaksi eri kaasutilaa ja muita erikoisuuksia.
Bypass-iskarit sisältävät kaksi tai useamman aluetta jolla iskunvaimentimen jäykkyyttä voidaan sää toisistaan riippumaatta (esim.
http://www.polyperformance.com/shop/...s-p-16830.html ). Iskunvaimennusta kiristämällä sisäänjoustomaksimia lähestyessä saadaan kyllä parannettua alustan toimintaa, mutta ei se silti ole varsinainen bump stop koska ne toimivat säätöalueen sisällä lineaarisesti. Ne eivät toimi jousena vaan pelkästään hidastavat akselin liikettä. Jos katsoo maailmalla olevia isomman budjetin autoja niin lähes kaikissa rautajousellisissa autoissa on bumpstopit, kun taas kaikista kaasujousellisista ne puuttuvat.