Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110
No perskules, niinpäs saakin. Ei pitäisi ottaa olutta (liikaa) kun suunnittelee näitä. Toisaalta, eipä tuo haittaa mitään.Toinen vaihtoehtohan olisi kytkeä vinssikin akkukytkimen kautta.
Jonkun vinssivalmistajan sivuilta olen joskus muistaakseni lukenut, että vinssin plus- ja miinusjohto kannattaa vetää suoraan akulle.
Tiedä sitten onko siinä järkeä.
|
Tai jos laittais vinssin suoraan ykkösakulta, silloin olisi mahdollista myös vinssata pelkästään ykkösakulla. Jos siis ajatuksena on että voi ykkösakun purkaa "hupilaitteilla" ja kakkosakku jää aina starttia varten. Ja suoraan ykkösakulta siksi, että tuo akkujen valintakytkintä ei kuormitettaisi "turhaan". Siihen vinssin piuhaan sitten nikon ehdottama oma päävirtakytkin, että saa vinssin arkiajossa kytkettyä pois?
Kyllähän vinssien asennusohjeet vaatii piuhat suoraan akulle, mutta jos kaikki maadoitukset on kunnossa (akut-kori, kori-runko, moottori-runko), en näe tarpeelliseksi. Varsinkin jos/kun akku on muualla kuin konehuoneessa, tulee vaan lisää työtä hankalien johtovetojen kanssa? Akkujen plussilta startille/konehuoneeseen varmasti riittävä piuha, siitä edelleen vinssin solenoideille. Eihän starttia ja vinssiä samaan aikaan käytetä...