Ehdoton edellytys tuohon harrasteajoneuvo rekisteriin on siihen erikoistunut katsastus.
Mielestäni harrasteajoneuvon voi määrittää vain siihen koulutuksen saanut katsastaja, jonka pitää osata nähdä harrasteajoneuvo niin ruttuisesta maasturista kuin puunatusta tuningautostakin.
Onko ruttuinen 1982 HJ60 31" renkailla ja työvalot katolla harrasteajoneuvo? Onko 1994 316 BMW muovisiivillä, 18" renkailla ja HiFi-systeemeillä harrasteajoneuvo? Onko 2006 911 Porsche 50t€ maksavalla virityspaketilla mutta ulospäin vakion näköisenä harrasteajoneuvo?
Jollain pitäisi pystyä vetämään raja harrasteajoneuvoksi kelpaavien ja tavallisten autojen välille.
Pitäisikö olla esittää riittävä määrä kuitteja harrasteajoneuvoon käytetyistä osista/töistä?
Vai pitäisikö olla joku muutosprosenttiraja, jonka jälkeen voisi sopivaa maksua vastaan saada ostettua auto harrasteajoneuvoksi?
Mitä olisi se hyöty harrasteajoneuvoksi rekisteröinnistä? Vapaus tai korkeampi prosenttimäärä muutoskatsastuksessa? Vapautus käyttömaksuista? Edullisempi vai kalliimpi vakuutusmaksu? Vapautus lakirajoitteista muutoskatsastuksessa?
Jos joku oikeasti jaksaisi paneutua ja miettiä kaikki vaihtoehdot läpi, niin näkisin ihan mahdollisena tuollaisen harrasteajoneuvorekisterin suomessa.
Itse olisin valmis maksmaan melko korkeankin hinnan, jos katsastuksessa olisi mahdollista esim. koeajamalla ja muutenkin tarkemmalla tutkimuksella saada otteeseen isommat renkaat, korotuksen, akselityypin muutokset jne.
|