En yleensä kommentoi näitä tekniikkakysymyksiä, mutta kirjoitetaanpa vähän.
Ideana tankki säännössä on se, että voidaan hyväksyä ihan itsetehtykin tankki, mutta sen pitää olla oikeasti turvallinen. Tankista / muista säiliöistä ei normaaleissa kilpailutilanteissa pitäisi päästä valumaan auton sisälle mitään tai rikkoutumaan. Eli korkki ei vuoda sisään vaikka oltaisiin katollaan, irtonainen maastotunkki ei pysty tankkia rikkomaan, tankki ei irtoa kiinnikkeistään esimerkiksi äkkipysäyksessä, huohottimista ei valu sisään nesteet jne. Tankista ei siis normaaleissa kilpailuissa esiintyvissä tilanteissa saa valua nesteet ohjaamoon. Eli vapaat kädet toteuttaa, mutta pitää oikeasti olla turvallinen, eikä toisen maailmansodan jäämistöstä kaivettu jerrykannu vanhalla oluttölkillä penkinalle kiilattuna.
Jos kiinnitetään kaaria helmaputkiin / runkoon, niin kiinnityksen tulee vain vastata kestävyydeltään koriin kiinnitystä. Jos palkki on vaikka sitä 5mm paksuista, niin eiköhän se kunnolla hitsattuna ihan kiinnikelapusta käy. Sulla silloin vain sattuu olemaan se metrin pituinen kiinnikelappu niissä alapäissä, joka on sitten koriin hitsattuna tai pultattuna :) Tässä päädyttiin sananmuotoon "vastata kestävyydeltään" sen takia juuri, että pystytään vähän elämään tulkinnoissa. Ennen muutostahan tiukasti tulkiten sääntöjen mukaan tuli kaaret olla aina kiinni vahvikelapulla korissa. Johonkin mätään runkoon hitsattu ei varmasti kelpaa (ei vastaa kestävyydeltään), mutta oikeasti tarpeeksi vahvaan materiaaliin kiinnitetty menisi läpi.
En lupaa että tämä tulkintani olisi mikään täydellisesti oikein, mutta tämä oli ideana näitä muutoksia tehdessä. Lopullinen tuomio kuitenkin tulee siinä vaiheessa, kun jostain jutusta on riita ja cupkomitea rupeaa keskenään tappelemaan miten tätä sääntöä pitääkään tulkita:) (Tarkoitus / sanamuoto)
|