Joensuussa kun asut, niin käy osta pois nettiauton koodilla 2104541 oleva ZJ-Jeeppi. Tarkista siitä:
1) taka-akselista jarrukilpien sisäpuolelta, ettei ole paljon vuotoja. Jos on, niin vetarit ja/tai laakerit on kuluneita => vetareiden, laakereiden ja stefojen vaihto. Jos on kunnolla märkää, niin vaihto. Jos tihkua, niin OK. Samalla kannattaa auton alla ryömiessään katsoa myös muut vuotokohdat, kuten perät, vaihteisto, jakis ja moottori.
2) perä(t) pitää ulinameteliä 80-90 vauhdissa, jos on väljää tms. => laakerivika. Vähällä ajolla ei tarvinne vaihtaa, mutta potuttaa korvissa.
3) nelivedon viskokytkin voi olla jumissa tai sitten paskana.
a) Aja kone ja laatikko lämpimäksi (ehkä 20min ajoa). Pitkällä nelosella pyörät linkkuun ja paikaltaan liikkeelle. Jos "pykii", visko on jumissa. Pykimistä taas PITÄÄ tapahtua lyhyellä nelivedolla, koska silloin jakolaatikko on yhtä puuta ja etu- ja taka-akseli vetää yhtä paljon => renkaat linkussa etupyörät menee pidemmän lenkin ja taka-akseli lyhemmän => "Pykii"
b) Kone lämpimänä vedät pitkällä nelivedolla paikaltaan kaasun pohjaan ja pyydät kaverin ulos katsomaan sutiiko joka pyörästä. Paras paikka on esim. hiekalla tms. kohtuu pidolla olevalla alustalla. Lumi voi olla hankala, kun sutii kuitenkin. Jos sutii pelkästää takaa, visko paskana. HUOM! Etupää vetää hivenen vähempi kuin takanen, koska se on viskon idea. Uusi visko on vähän "#¤#":n kallis, jotain 1500-2000€ vaihtotöineen, kun ei voi korjata.
4) Vikakoodit tulee kojetauluun, kun käännät virrat päälle ja pois kolme kertaa, kolmannella jätät virrat päälle. Seuraat kojetaulun valoja ja jos vilkuttaa sitä vikavaloa, laske montako kertaa. Ensin tulee "kympit" ja sitten "ykköset". Esim. kolme vilkutusta (tauko) kaksi vilkutusta => vikakoodi nro 32. Koodit löytynee jostain oppaasta. Jos autossa on paljon vikakoodeja, kannattanee käyttää pirssi huollon tietokoneessa ennen ostoa...
5) Kaikkien ovien - myös konepellin ja takaoven - alareunat on ruosteherkkiä. Tarkista sisäpuolelta alareuna. Jos kaikki on ruosteettomia, on sulla harvinaisuus, joka kannattaa ostaa pois. Itse tein niin, kun n. 30:stä katsotusta autosta vain kahdessa oli ruosteettomat pellit.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka
Tyyppivikoja ei mielestäni ole.
|
Edellinen ZJ/XJ-vikalista on itseltään Jamantilta kyselty (sori jos en muistanut kaikkea) ennen oman XJ:n ostoa, joten kannattasko Joukka tsekata se oma ajopeli uudelleen...
Omaan XJ:ni olen tyytyväinen, kun ei ole niitä ajotietokone yms. sähkötingeleitäkään. Samaikäinen (-99) Toyo kun maksaa neljä kertaa enemmän, niin vähällä ajolla oleva XJ/ZJ on varsin kelpo peli, varsinkin kun sitä tehoa on kutosessakin ihan reilusti japseihin verrattuna. Normiosaajalle Cherokeet on ihan luotettavia pelejä, kunhan ei innostu rääkkäämään niitä peltejä kivikossa...
Tarjoot siitä Joensuun ZJ:stä 2800€, nouset max kolmeen tonniin ja se on sun. Verot taitaa olla jotain 1500€.