Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju
itte ettin kans bjn säädintä, mutta kun ei motonetistä löytyny niin laitoin hjn vastaavan, kun sellainen oli kotona hyllyssä.
tollain kytkin johdot ja rupes pelaan. kuusinapainen liitin on siis säätimeenpäin katsottuna.
IG virtalukolta virta. B jatkuva. L heräte lampunkautta. F, N ja E latrin liittimeenpäin katsottuna.
|
Laitan tähän jatkoksi kun on samasta asiasta kysymys.
Korjasin RIPAXin Kubotan laturin säätimen. Säätimen päällä luki kuitenkin Toyota, Suzuki, Daihatsu eli on samaa kamaa mitä löytyy maastureista.
Ripa oli vaihtanut kuvassa olevan Huco säätimen alkuperäisen tilalle. Vahinko on syntynyt siinä, että Ripa oletti laturin herätemagnetoinnin tulevan latauksen merkkilampun kautta kuten useimmissa muissa toteutuksissa. Ripa laittoi 10 ohmin vastuksen lampun tilalle jotta saisi laturin heräämään. Tässä toteutuksessa magnetointi virta otetaa kuitenkin suoraan akusta ja lampulle on ohjaus erikseen. Ohjaus on toteutettu aika pienellä transistorilla mikä tässä tapauksessa paloi.
Säätimen piuhat ja niiden kytkennät
JG voi olla myös IG Ignition eli jännite virtalukon jälkeen
N laturin "tähti" käämien keskipiste
F Field laturin magnetointi käämi (hiilet/roottori)
E Earth eli maa
L Lamp latauksen merkkivalo
B Battery kytkentä suoraan akkuun(jännitteen mittaus)
Pari selitystä yllä olevaan liittyen.
Tässä järjrstelmässä latauksen merkkivalo ei saa olla juuri 1.2W lamppua suurempi
N eli tähtikäämien keskipiste roikkuu noin 8V jännitteessä kun laturi toimii. Säätimen latausvalo logiikka seuraa tätä jännitettä ja päättää siitä lataako vehje vai ei.
Säädin
Kärähtänyt latausvalon ohjaustransistori näkyy säätimen edessä (pieni musta sprägä)