Perässähän ei varsinaisesti mitään vikaa ollut, vaan se liki 30v vanha ja 500tkm ajettu vetoakseli vaan katkesi boorin juuresta...
Yleisin syy tähän on se, että ei osata käyttää kytkintä oikein. Ei se ole mikään laukaisulaite...
Pätkän vetoakselissa on 29 booria molemmissa akseleissa ja pitkässä on 29 edessä/31 booria takana.
Pätkässä ja vanhassa pitkässä on lautaspyörät kiinni M10 pulteilla.
Uudemmissa pitkissä, esim. -88 on etuperän lautaspyörä kiinni M12 pultilla. Tästä johtuen pitää siihen pätkän takamurikkaan porata isommat reiät M12 pulteille,
jos siis haluaa siirtää sen pätkän takakitkan eteen ja vaihtaa pitkän 4.375 välitykset siihen.
Itellä oli toissakesänä iso ja pieni kitkaperä vierekkäin pöydällä palasilla, eikä niissä varsinaisissa sisukaluissa ollut muuta eroa,
kuin noissa vetoakseleiden boorien määrissä.
T.s. on mahdollista tehdä sellainen sekasikiö (jos osat on kortilla), että toinen vetari on 29 ja toinen vaikka sen 31 boorinen.
Tai 31 booriseen murikkaan rakentaa 29 booriset lähdöt. Ei tarvii kuin poskirattaat vaihtaa keskenään.
Vetoakselin laipat ja -laakerit on ihan samankokoisia keskenään.
Pitkästä vetoakselista voi aina ottaa pätkän pois. Boorien uriakin voi varovasti itse jatkaa pidemmälle.
Jos taas akseli jää liian lyhyeksi, niin hitsaa siihen vetoakseleiden välissä olevaan mutikkaan jatketta, tai vetarin päähän.
Toyotan ja Nissanin osia en ole päässyt vierekkäin vertaamaan,
että onko niissä muutakin mitoituseroa kuin tuo boorien määrä.
Etuperistä:
GR:n etuperässähän on valmiiksi toi 31 boorinen systeemi.
On mahdollista naittaa vanhan ja GR:n akselien osia keskenään,
kun vaan tietää mitä tekee.
Niitä boorien muunnoksia/sovituksia toiseen malliin voi tehdä myös siten,
että vaihtaa sen vetonivelen sisällä olevan piparin tuohon sekasikiöön sopivaksi...
