Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja
Rekisteröimätön;707441
Pari lataukseen liittyvää siaa (pätee kaikkiin akkuihin):
- kahta tai useampaa akkua käytettäessä virta EI jakaudu tasan akkujen välille
|
12V akkujen rinnankytkennästä omakohtaisia kokemuksia:
Tein viime kesänä tuttavan mökille aurinkokennojärjestelmän uusilla osilla.
Sinne tuli kahdet paneelit, 2x 140Ah laatuakkuja (a* jotain n. 350,-/kpl),
invertterikäytöt sunmuut herkut.
Koko laitos kytkettiin 12V järjestelmäksi, eli akut ja paneelit kytkettiin rinnakkain.
Kytkin akut "kuten aina ennenkin", eli paksuilla 50mm^2 kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen.
Lataussäätimeltä tuli akustolle 4mm^2 johdot. Kytkin nämä johdot lähimmän akun napoihin.
Valmista asennusta tarkastaessani ja mittaillessani tein sellaisen huomion,
että tehtaan ohjeet käskevät kytkemään lataussäätimeltä tulevan plussan ensimmäisen akun + napaan ja miinus kytketäänkin sen jälkimmäisen akun - napaan.
Eli "ristikkäin".
Mittaamalla tarkistin molemmat kytkentävaihtoehdot, ja kyllä se oli vanhan jäärän nöyrästi uskottava,
että vasta tuon latausjohtojen "ristiin" kytkennän jälkeen molempiin akkuihin meni tasan saman verran latausvirtaa (luokkaa 8A).
Autokäytössä tuo akkujen epätasainen lataantuminen vielä korostuu paremmin, koska lataus- ja kuormitusvirrat ovat moninkertaisia.
Jokainen voi tästä vetää omat johtopäätöksensä akkujen rinnankytkentöjen suhteen...
Just viikonloppuna vaihdoin 24V Patrollista akut keskenään, koska huomasin akun tirkistysreiästä ihan selkeän värieron.
24V puolen akku oli ihan kirkkaan vihreällä ja maadoituspuolen akku oli melkein mustana.
Vanhassa Patrollissa on sellainen tehtaan moka, että sulakkeita 3 ja 4 syötetään 12V puolen akusta suoraan releen välityksellä (ei ole jännitteenalentajaa).
Vaikka kojetaulun virrat on pieniä, mutta sitä on kuitenkin senverran paljon,
että akkujen kuormitus- ja latausvirrat ovat epätasaisia.
Ajattelin muutenkin muuttaa nekin johdot jännitteenalentimen perään siinä samalla kertaa, kun rakentelen tuon auran sähköhydrauliikkasysteemin kuntoon.