Niinkuin moni on jo huomannut niin Stadion Trialista osanottajalistasta poistettiin Raision -kisan protoluokan ylivoimaisesti voittaneen Anton Filinomovin nimi. Syy siihen katsastuspäällikön mukaan oli, etteivät kaaret tätä AKK:n sääntökirjan määräyksiä. Sama auto kuitenkiin hyväksyttiin esim. Ruotsin EuroTrialissa ja Raisiossa. Myöskin Venäjän RAF eli suomen AKK:ta vastaava FIA:n alainen on hyväksynyt kaaret venäjän kilpailuihin. Venäjän RAF:lle oli riittänyt kun auto oli hyväksytty kisaan Ruotsin EuroTrialissa, enempiä papereita ei vaadita. Trial säännöt Venäjällä ovat muuten yksi yhteen EuroTrialin kanssa. Nyt kun suomessa kisassa, joka on kerhojen välinen kilpailu siis ei edes mikään AKK:n arvolla mitattavissa oleva kilpailu aletaan vaatimaan puolitoistaviikkoa ennen kisaa kaarien valmistajalta todistusta chromemoly -kaarien kestävyydestä. Kun näin vaaditaan FHRA:n kiihdytyskisoissakin! Yes, Trial ja kiihdytyskisa on yx yhteen. Anna taas järjen valon loistaa. Tietysti tehtävä oli mahdoton, joka lienee ollut tarkoituskin.
Sain auton rakentajan Dustin Webbsterin kiinni ja hän oli jollain BF Goodrichin mainoskiertueella jenkeissä .. ensimmäinen kommentti oli, että se katsastuspäälikkö ei todellakaan tiedä mitä hän tekee. Auton kaaret on rakennettu US:n Rock Crawlerin kilpailusääntöjen mukaan, jotka on huomattavasti rankemmat kuin AKK:n vaatimat vesijohtoputket. Loppukommentointi oli sitten täällä ei julkaistavaa, lähinnä että katsastuspäälikkö on syntynyt siellä missä aurinko ei koskaan paista...
Trialihan on elänyt ruususen unta jo monta vuotta. Sitä on käsitykseni mukaan pyritty elvyttämään juuri näillä kerhojen välisillä kilpailulla, jotka ovat SHOW -kisoja vrt. cup/SM -kisoihin . Korostan Sanaa Show. Se, että kerhojen välisissä kisoissakin luetaan AKK:n sääntökirjaa kuin piru raamattua ja ei eroteta täysin kilpakäyttöön tehtyjä kaaria mistään Jeepin/suzukin vakiotehdaskaarista osoittaa vain sen ettei Ahveniston kisan järjestävä seura (Mad Moose Racing) ole ymmärtänyt mistä kerhojen välissä kilpailuissa on kysymys. Lopputuloksena... suomi trial leikkii sillä omalla hiekkalaatikolla, ja kerran vuodessa muutama autokunta käy ”turistimatkalla” EuroTrialissa ihmettelemässä miksi muilla on niin vähän pisteitä...
Mitä minä tästä opin.. ainakin sen , että jos joku vielä kysyy minulta tai 4x4 maailma -lehden kautta mahdollisuutta päästä suomen triali -kisoihin ajaamaan eurotrialissa hyväksytyllä autolla.. vastaus on jyrkkä ei...tai älä ainakaan menesty....
__________________
Jablonkaa, jablonkaa sitä äiti koittaa piilottaa sama se, löydän ne!
|