Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Näin tietysti, ajatus olikin torpata harha-ajatus 3-pyörävedosta.
Eli normi tasauspyörästöllä varustetut vetävät yhtä paljon molemmilla renkailla jos kitka on sama renkaiden alla. Mutta jos toisen renkaan alla ei ole kitkaa, ei toinenkaan vedä. Tuota viimeistä lausahdustasi pilkun jälkeen en oikein tajua: lukko päällä "veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%". Mikä veto niissä vaihtelee? Molemmat vetää tasan saman verran, samaan suuntaan ja samaan tahtiin.
|
Jos toisen pyörän pito heikkenee, niin myös toisen vetoakselin vääntömomentti pienenee samassa suhteessa. Avoimella tasauspyörästöllä veto on AINA 50/50 vaikka pyörien nopeusero vaihtelee 0-100%
Lukollahan tietenkin ne pyörii samaa nopeutta, mutta esim. toinen pyörä liukkaalla jäällä tai ilmassa ja toinen asfaltilla, se pitävällä pinnalla oleva vetää jopa sen 100% enemmän!
Siksihän se vetoakselikin katkeaa niin helposti lukkoja käytettäessä.