Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee
Rattorin säädin on vakiokierrokset pitävä, koska rattorilla pyöritetään ulkoisia laitteita PTO:n avulla ja niiden laitteiden kuormitus vaihtelee. Sama juttu puimurissa ja myös Unimogissa, eli kun tarvitaan vakiona pysyvää kierroslukua. Ei tulisi mm. kenttäsirkkelin pyörityksetä oikein mitään ilman vakiokierrospumppua.
Pienemmät ja vanhemmat Mogit on ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan lähempänä traktoria ja maamoottoria kuin autoa, joten siksi sieltä löytyy se vakiokierros RSV-pumppu. Tieajoon tarkoitettu RQV-pumppu on ollut optiona eli tehtaalta saatavana, mutta jos Moggi on hankittu PTO:lla varustettuna, niin todennäköisesti koneen kyljessä on silloin ollut RSV-pumppu. Joku aurauskäyttöön tai paloautoksi hankittu voisi olla vakiona RQV-pumpulla.
RQV-pumppu on joustavammin toimiva ja "pehmeämpi" autoon, ei tule niin äkkinäisiä syötön lisäyksiä kaasua vähän painaessa kuin RSV:llä.
|
Olishan tuon tietysti voinu iha järellä ajatella, ilmankos oli valmetissa herkän olone kaasupolin. Nimimerkillä "kerran raktoria ajanu"

Pikkumogissahan ei alunperin kuuluis olla tuollasta säädintä vaan alipainesäädin jota kaasuläpällä ohjustellaan.
Jokohan rupee olemaan tarpeeks offtopic..