Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Ja sitten niistä suuttimista. Ei ne mekaaniset kaksivaiheiset taivasta ihmellisemmät ole, työläät vaan. Olen vaihtanut ja säätänyt autotalliolosuhteissa käsipumpulla omiin vehkeisiin ja on toimineet. Tehtaan iso kirja antaa seikkaperäiset ohjeet niiden mittaamiseen ja säätämiseen ihan perusvälineillä. Muutama "SST" tarvitaan lisäjousipatruunan ja painenastan välyksen mittaamiseen, mutta näppärä kaveri sorvailee semmoset adapterit heittokelloon. Suutin toimii niin, että ensimmäinen vaihe toimii kuten tavallinen suutin, jonka avautumispaine on n. 130 kiloa. Kun neula on liikkunut 0,08-0,10mm auki, painenasta törmää jousen sisällä olevaan lisäjousipatruunan karaan, ja jousen takana oleva lisäjousi alkaa puristua aiheuttaen paineen nousun suurempaan arvoon. Suurempi paine mitataan niin, että jengalla kasattua lisäjousipatruunaa avataan avataan yksi kierros jolloin välys poistuu ja suurempi paine vaikuttaa heti. Suutin pitää tietysti ensin kasata. Pienempi paine säädetään jousen ja lisäjousipatruunan välissä olevalla säätöprikalla ja painenastan ja lisäjousipatruunan karan välys ohjearvoon 0,08-0,10mm lisäjousipatruunan takana olevalla säätölevyllä, joka osaltaan vaikuttaa myös pienempään paineeseen. Jos suurempi paine ei ole kohdallaan, tehtaan ohjeen mukaan lisäjousipatruuna vaihdetaan, tietysti. Se kylläkin aukeaa jengalla ja tulee heti mieleen että prikoillahan sekin säätyy, mutta ehkä on ajateltu että menee jo liian monimutkaiseksi pienelle mielelle koko toimitus, eikä minulla ole ollut tähän koskaan tarvettakaan. Kyllä, homma on työläs, suorastaan tuskastuttava x 6, enkä yhtään ihmettele, että halukkaita tekijöitä on harvassa. Ja vielä, käsikirja kutsuu ensin muodostuvaa pienempää painetta vaiheeksi 2. ja seuraavaa suurempaa painetta vaiheeksi 1., luonnollisesti. Tai sitten se on joku suomennuskukkanen säätämisjärjestyksestä johtuen.
|
Eli tässä tulee juuri eteen "tein itse, säästin rahaa" työ.
2-jousiset suuttimet toimivat juuri kuten kirjassasi mainitaan:
- korkeampi ruiskutuspaine AUKAISEE suuttimen ja ruiskutuksen loppuessa MATALAMPI paine päästää neulaa hivenen nousemaan, jottei jäännöspaine (ja takasinvirtaus) hyppäytä suuttimen neulaa tuossa korkeammassa paineessa, vaan matalammassa, jolloin "hyppiminen" saadaan eliminoitua ja pakokaasut pysymään puhtaampina (ELI SAVUTTAA VÄHEMMÄN!!!!) Ja maailma pelastuu..
Juuri tuon takia suuttimien korjaus ei oikein tahdo onnistua, koska suuttimen vastakappaleeseen kuluu kolo, ja vastakappale vaihdettaessa tuo paineensäätöjuttu onkin sitten aika "mielenkiintoinen" juttu (tehtaalla ihan pikkuhomma!!!)
Joten lapanen syvälle taskuun ja uudet suuttimet...
Kotelopaineista:
- kannattaa ihan OIKEASTI mitata, ja PYYTÄÄ siltä "kaverilta" joka sitä muutaman kerran on ajanut, antaa varmaankin tiedot ilomielin!
- ei kannata paineita säädellä naputtelemalla, saattaa säätimen jousi naksahtaa poikki ja sitten meneekin "halvat osat" uusiksi. Hommaan saatavissa parilla kympillä ihan oma työkalu, joka menee sen kannassa olevaan uraan ja sitten ruuvista saa käännettyä paineet kohdalleeen!