Viestiketju: Katsastushuumoria
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 08.04.2010, 20:40
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator

Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
missä viipyy Matti ja ammattilaishuumori hieman toiselta kädeltä... epäillään että enemmän sitä huumoria riittää kuiteskin niinpäin...
Matin ammatilaishuumoria on polkea mun autoista jarruputket poikki, kahdesta autosta jo onnistunut.

Mutta asiaan, varsin hauska katsastuskäynti mulla oli joskus reilu kymmenen vuotta sitten, kun vein 300d G-mersun (johon olin vaihtanut 5-litraisen bensa V8:n) muutoskatsastukseen Itäväylän TB:n yhteydessä olevalle konttorille. Herra katsastusherra otti toimistosta mersun paperit ja kysyi multa, että "mikäs muutos pitäis katsoa", no "moottorin vaihto dieselistä bentsiiniversioks"i vastasin varovasti.
Mentiin autolle ja Herra isoherra pyysi avaamaan konepellin ja katsottuaan hetken konehuoneeseen, ärjähti kovaan ääneen, "EI HEL..., EIHÄN NÄIN VOI TEHDÄ!" johon minä vastasin, että "kyllä voi, se on mersun moottori".
"Ei helv... ei onnistu, ei sitten millään, ja onkos sulla jotain dokumentteja tähän."
Olin varautunut melkoisella paperinipulla, koska mitään lupia en ollut hakenut muutosta varten, joten annoin inssille nipun papereita, joista ilmeni mersun G-mallisarjojen mukaiset eri moottorivaihtoehdot tehoineen ja tilavuuksineen, sekä omaani vaihdetun koneen speksit myös. Äijä tutkiskeli niitä hetken ja seuraavaksi hän keksi, "No jarrut ei varmaankaan ole riittävät". Johon minä pääsin kuittaamaan antamalle hänelle paperit tehdyistä muutoksista ja mittausraporteista saatesanoilla "asiaan on perehdytty kohtuu huolella ja tässä paperit aiheesta".

Taas meni hetki hiljaisuudessa inssin lukiessa painettua tekstiä ja leimojen oikeellisuutta arvioidessa ja sitten äijällä välähti, "jousitus ja muut alustan osat ei ainakaan voi olla riittävät". Siinä vaiheessa löin koko jäljellä olevan kansiollisen papereita herralle käteen, "siinä on loput paperit, niistä pitäis löytyä kaikki tarpeellinen tieto".

Taas pienen tovin papereita tutkittuaan muuttui inssin aiempi vastenmielinen asenne huomattavasti inhimillisemmäksi ja keskustelu muuttui lähes ystävälliseksi.
Jonkun hetken kuluttua siirryttiin itse asiaan, eli auton rakenteiden tekniseen tarkasteluun ja
Inssi ajoi mersun varovasti nosturille, ohjasi minut teboilin puolelle kahville, koska hänen mukaansa auto ja paperit pitäisi kuitenkin tutkia tarkasti, sekä koe-ajo suorittaa.

Aikani kahvion terassilla istuttuani inssi ajoi mersulla rauhallisesti rakennuksen ympäri sitä mainitsemaansa koe-ajoa, hetken kuluttua auto kaarsi nurkan takaa jonka jälkeen takapihan suoran alettua inssi painoi jo hieman kaasuakin, automaatti vaihtoi isompaa pykälää, suoran päässä jarrutus, jonka jälkeen mersu hävisi taas näkyvistä.
Hörpin kahvia ja polttelin tupakkaa, kun nurkan takaa kuului kumin vinkunaa ja mikäs se sieltä tulikaan, mersu lievässä sivuluisussa (vain takaveto kytkettynä) ja inssillä pikkupoikamainen iloinen virne naamalla, ja eikun lisää kaasua, moikkas mua sinne terassille ja häipyi taas nurkan taakse. Meni taas hetki ja kohta mersu tulee näkyviin, inssillä rystyset valkoisena ratin puristamisesta ja niskat kyyryssä, vroom, suoran päähän ns. täysii ja seuraava kierros, no ei kuitenkaan, vaan tiukka U-käännös hieman kaasulla auttaen, auto terassin viereen parkkiin, inssi samaan pöytään kahville,
"Hienon pelin oot tehny, hyvin kulkee ja pysähtyykin vielä, ei löytyny mitään huomautettavaa, odota hetki, tuon paperit kohta".
Vastaa lainaten