Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Numppa
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee.
Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki.
|
Ahtimen jälkeen on lämpötila alempi kuin pakosarjassa. Ahdistava putki ei nosta lämpötilaa vain ahtimen jälkeen, vaan koko systeemissä.
Jos oikean tiedon pakokaasun lämmöstä haluaa, niin ennen ahdinta se pitää mitata. Ahdin ottaa toimintaansa energian niistä pakokaasuista, jolloin kaasujen lämpötila laskee. Ahtimen aiheuttama lämpötilan pudotus ei ole moottorin kuormitustilanteesta riippumaton vakio, vaan se vaihtelee. Ainoa oikea tieto saadaan siis pakosarjan puolelta.
Pikainen googletus löysi tällaisen jutun, jossa mainitaan ahtimessa tapahtuvan jopa 500F lämpötilan lasku osakuormalla:
http://www.bankspower.com/techarticl...t-is-important