Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri
Tämä sarja on ehdottomasti tarkoitettu uusille lajiin tutustujille pienellä kynnyksellä ja radat suunnitellaan varppiinkin sen mukaisesti. Se kuka orggissarjassa kilpailee verisesti aloittelijoita vastaan vois vähän aikaa käydä miettimässä syntyjä syviä.
|
Tässä menneellä kaudella juuan kisan jälkeen (ensimmäinen suunnistuskisa eläessäni) kävi mielessä että ei näissä kisoissa ole edes mahdollista saada sitä 10 rastia eli hyväksyttyä kisasuoritusta täysin vakiolla autolla ilman jonkinlaista kolhua tai vauriota.
2 ajoaluetta piti hylätä siksi että auton ominaisuudet eivät yksikertaisesti riittäneet meidän autossa aloitusrastia etemmäksi eli vettä oli liikaa tai kivikko olisi karsinut osia irti...
Seuraava kisa mikkelissä oli paljon mukavempi ajettava kun meidän kalustolle ja ajotaidoille "sopivia" rasteja oli huomattavasti enemmän...
On täysin ymmärrettävää että nykykalustolle ja kokeneille kilpailijoille on järjestettävä haastetta että mestarit eivät aivan nukahtaisi rattiin körötellessä mutta olisi kiva että meikäläisen tapaiselle harrastelijallekkin riittäisi ajettavaa...
Tästä heitetään aasinsilta kalustoon eli jos kalustolla ei pääse niin sitä on käytävä kehittämään. Tässä kohdassa rahaa ja aikaa käy kulumaan.
Kun hankkii vinssit 2kpl, kunnon renkaat, välitykset, lukot eteen ja taakse rakentaa palkkihelmaa, panssarointia, valoa, läppäriä yms. muuta + hankkii kaikenlaista tarpeellista kivaa autoon niin eipä enää puhuta ykkössatasten harrastuksesta.
Sitten vielä kun lajiin luonteeseen kuuluu 24h yhtäsoittoa kestävä kisasuoritus, ainakin omalta kohdalta se on liian pitkä aika.
Jos olisi huoltotiimi mikä hoitaisi kaluston kisapaikalle ja olisi mahdollisten räpsyjen varalta apuna tarvittaessa, ja kisan loputtua hoitaisi kaluston kotia jäisi kuskille aikaa elpyä ennen kisaa ja kisan jälkeen paljon paremmin.
Mikkelin kisaan kun kustannussyistä ja apukuskin aikataulujen takia lähtö jäi kisapäivän aamuun, ja huoltoon ei saanut houkuteltua porukkaa mukaan niin alkoi olemaan jo seuraavana aamuna aika valmista porukkaa valvotun vuorokauden jälkeen...
Tässä muutamia ajatuksia mitä omakohtaiset kokemukset alottelevana cupkisojen käviänä toi mieleen.
Edellä mainitulla aikataulujuitulla ja kustannushommalla ajan sitä takaa että varmaan ko. jutut karsii uusia kisailijoita pois yrittämästä kun rahkeet ei riitä lähtemään kisaan.
Tässä muutamia ajatuksia mitä omakohtaiset kokemukset alottelevana cupkisojen käviänä toi mieleen.
Missään nimessä ei ole tarkoitus purnata/itkeä nykysysteemistä ainoastaan tuoda henkilökohtaisia huomioita ja ajatuksia esille.
Vakaa tarkoitus on osallistua tulevana vuonna mahdollisuuksien mukaan ainakin 2 kisaan ja tavoitteena on pitää hauskaa ja tuoda kalusto ehjänä kotiin. Ja ihan vähän ajaa kisaa jos ei muitten niin itseni kanssa.
Sekavaa kirjoittelua mutta kai sen ymmärtää jos on nähnyt kirjoittajan...