Tätähän on jauhettu jo moniaita kertoja mutta kerrataan vielä.
Nykyautot suunnitellaan pikkasen pienemmille kilometreille ku joku parikytä vuotta sitten. Veikkaisin joku max. pari sataa tuhatta lienee laskennallinen käyttöikä. Sitten se kosla pitäs jo paalata, sulattaa ja valaa uudelleen uudella teknologialla terästettynä.
Suomessa autovero pitää siitä huolen, että täällä ajetaan järkeään tehtaan suunnittelemien kestoikien ääripäässä ja ylikin.
Sitten on tieten näitä maanantai kappaleita tai markkinoiden paineesta liian aikasin myyntiin pukattuja keskeneräisiä raakileita.
Lisäksi (tieto)tekniikan = ohjelmistojen määrä kasvaa koko ajan niin sitä ei vain ehditä testaamaan loppuun asti vaan testaaminen suoritetaan ns. kenttätestinä kuluttajien toimesta.
Valmiiksihan niitä ei enää ikinä saada vaan kun saavutetaan ennalta määritelty kypsyys niin auto pukataan markkinoille.
Siis täysin sama juttu kuin minkä tahansa monimutkaisia ohjelmistoja sisältävän laitteen kanssa esim. kännykkä.