Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 22.11.2009, 01:49
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Jotain mäkin autosähköstä ymmärrän mut yx on varmaa:mitä enemmän tavaraa sitä enemmän painoa ja mahdollisia vikoja.Mun ymmärtämykseni vinssi tarvii sen 500A/14v ja yxkää akku ei luovuta semmosta kovin kauvaa,en muista kuulleeni moisesta laturistakaan.Eli kone on oltava käynnissä vinssatessa.Eikä hiilet kärähdä vinssin takia,roottoria magnetoidaan samalla virralla oli laturin rasitus mitä tahansa.Yhet diodit poltin laturin persiistä aikoinaan,sieltä staattorista se virta mun tietääkseen tulee.Vanhoissa toitsun rele-mallin säätimissähän oli sitäkin vikaa et kärjet jumiin ja diodit pox.Mut asiaan:ei paras mut toiminta varmin reseptini on et mahollisimman suuri laturi,ja kuorma auton akku ja sekin lavan tahi takapaxin pohjaan ni ei niin liiraa talvella.Kaapelit 50mm2 autolle ja vinssille omansa.Yksin kertasta ja toimivaa,virta voi loppua joka tapauksessa.Joo edittinä sille bj40/76 et kirjota nyt helvetissä,kun on meittiä jotka liittää sähkötekniikkaan mitä ihmeellisimpiä taika-uskomuksia!

Pienet kertaukset itse kullekkin on välillä paikallaan...

Itse asiassa Tavallinen auton laturi toimii seuraavasti:

Laturin roottorissa on sähkömagneetti. Sähkövirta magneettiin johdetaan liukurenkaiden ja hiiliharjojen avulla.
Kun magneetti pyörii, se indusoi jännitteen staattorin kolmivaihekäämitykseen.
Tämä kolmivaiheinen vaihtovirta tasasuunnataan diodisillalla.
Jännitteen säätö tapahtuu muuttamalla roottorin magnetointivirtaa. Juuri tämä rasittaa niitä hiiliä.
Mitä suurempi virta roottorin läpi johdetaan, sitä suurempi jännite staattoriin kehittyy tietyllä pyörimisnopeudella.
... tjsp... Nuhaisena ei älli pelaa ihan täysillä...

Vinssin moottori pyörii vaikka 9:llä voltilla, mutta ei siellä tyhjentyneessä akussa ole enää potkua,
eli se ei anna niitä tarvittavia Ampeereita riittävästi, jotta moottori jaksaisi pyöriä. Sekään ei tarvii toimiakseen tuota vakaata 14 Volttia.

Jos lähes täydellä akulla aletaan vinssaamaan, niin vinssin moottorin navoista mitatessa
saattaa tulla muutaman sekunnin 13 -14V:n mittaustuloksia,
mutta muutaman minuutin vinssaamisen jälkeen jännite on jo 10V.
Vinssi pyörii edelleen, mutta alkaa pitämään sitä omaa saundiaan, jonka jokainen on kuullutkin.

Normaali akku kärsii ladata hetken aikaa reilulla 10A:lla.
Jos vähän kypsynyt akku alkaa ottamaan 20A latausvirtaa, niin se kyllä kiehuu iloisesti muutaman minuutin kuluessa.
Hetken päästä kuuluu iloinen kajahdus, kun akun kannet lentävät pitkin konehuonetta...
Eli ei sitä akkua latailla suoraan 100A:n laturilla, kyllä se latausvirta menee suurimmaksi osaksi kulutuskojeille ja akku vastaanottaa sen mitä pystyy
(5 - 15A, riippuen varaustilasta).


Kyllähän noita kirjoituksia ja yksittäisiä mittaustestejä tänne nettiin mahtuu, mutta kaikkea ei pidä ottaa liian tosissaan ja oikeana oppina.

Aina ei myöskään pidä pahoittaa mieltään toisten kirjoitteluista ja vääristä informaatioista,
vaikka se meille kaikille on useinkin ylivoimaisen vaikeata kestää...

Toivottavasti joku nuori ja Innokas Insinööri jaksaa vääntää kansankielisen oppaan
auton sähkölaitteiden sielunelämästä. Siinä tulisi uutta & kertausta monelle,
ja se on aina tarpeen. Kaikille...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 24.11.2009 06:07
Vastaa lainaten