Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 13.10.2009, 18:14
vääpeli vääpeli ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.10.09
Sijainti: kokkola
Viestit: 18
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Niitä kannattaa uskoakin, jos ovat itse omistaneet, käyttäneet ja ylläpitäneet ko. autoja...

Moni haukkuu estoitta "vääriä" merkkejä, ja kehuu rajoituksetta omaa merkkiään, ja sitten löytyy niitäkin jotka on (tai ainakin yrittää olla) tasapuolisia. Ja joku mollaa oman autonsa/merkkinsä hornan tuuttiin, joskus aiheestakin.

Sitä yritän sanoa että ellein sanojaa tunne, niin mielipiteen todellinen painoarvo on aikalailla epävarmaa.

Joo ja aiheestakin; jos ajomukavuus ja alustan toimivuus on tärkeää, niin lehti- ja kierrejousitetuissa autoissa on iso ero. Jos sulla on mahdollisuus koeajaa vaihtoehtoja, ota joku sopivan möykkyinen tienpätkä, ja ajele ne kandidaateilla läpi suurinpiirtein samaa todellista (korjaten nopeusmittarien mahdolliset isommat virheet).

Itse pitän levyjarruja huomattavasti parempina ja toimintavarmempina rumpujarruihin verrattuna, mutta jos jarrut on kunnossa eikä niitä kastele, rummutkin varmaan toimii, ainakin takana. Toki levyjarrujen satuloitakin pitää huoltaa vanhemmuten, joten eivät nekään ikuisia ole.

Jos tiellä ajoa tulee paljon, niin nelivedon toteutuksella voi olla merkitystä; joissan merkeissä/malleissa on jatkuva neliveto, eli auton saa 2-vetoiseksi vain rikkomalla tai irroittamalla jotain. Näissä on tietysti tasauspyörästä myös jakovaihteistossa.

Muissa on sitten ns. jäykkä neliveto, eli auto on normaalisti tiellä takavetoinen, ja nelivedon kytkemiseksi myös etunapojen vapaakytkimet ("napalukot") pitää käydä kääntämässä. Kytkettävällä nelivedolla ei saisi ajaa pitävällä pinnalla, tai voimansiirtoon kohdistuu rasituksia, jotka lyhentävät sen elinikää huomattavasti (tilanne on sama jos jatkuvasti nelivetoisella ajelee asfaltilla keskitasauspyörästön lukko päällä).

Kytkettävä neliveto säästää ehkä jonkinverran polttoainetta, ja on varmaan kivempi sladitella liukkaalla.

Autoissa on siis eroja, mutta luultavasti tällaisenkin tarpeen täyttää useampi merkki/malli, paljon on merkitystä sillä millaisia yksilöitä haaviin sattuu tippumaan, ja mistä itse tykkää tai ei tykkää. Ja aihiotahan ne vaan kaikki on loppupeleissä, osa hyviäkin.

-Paavo
juu kyllä se taitaa olla paras pysytellä joissa jaappanilaisissa vaan.

onko tojo hj 60/61 yhtä luja kun dyna 150 on meilla on ollu tuo sama dyna jo vuodesta 1991 asti ja perkele niin varmaa peliä ei ole ku se on koneelle ei ole tehty mitään muuta ku vaihettu hihna ja rullat a öljyt ajoillaan.

mutta hytille piti tehä 2 vuotta sitten korjaus kun tuulilasin halkeama katsastus miehen mielestä haittas, niin ikkunan alareunan pellit oli haperoa niin korjaus hitsattiin se ja hytin taka osa hitsasttiin,lokarit tehtiin uudet no niiden legendaaristen dynan jarrujen kans pitää sillon tällön painia mutta kun hoonaa sylinterit ja vaihtaa kumit ja sisäkalut niin taas mennään 2vuotta ilman ongelmia.
on se ihme vehe viime talvena se seiso 2kk lumi hangessa ja ku tuli ajoa niin lohko lämppärillä mylly lämpimäks(-15) ja lapioitiin hangesta pois ja 1000km yheltä istumalta ku hain telat lapista.


onko hj 60/61 koneen laakerointi kallis projekti????
Vastaa lainaten