Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 13.10.2009, 05:40
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vääpeli Näytä viesti
juu kyllä hän nuo muut immeset kovas ti varottelee noista britti vehkeistä
Niitä kannattaa uskoakin, jos ovat itse omistaneet, käyttäneet ja ylläpitäneet ko. autoja...

Moni haukkuu estoitta "vääriä" merkkejä, ja kehuu rajoituksetta omaa merkkiään, ja sitten löytyy niitäkin jotka on (tai ainakin yrittää olla) tasapuolisia. Ja joku mollaa oman autonsa/merkkinsä hornan tuuttiin, joskus aiheestakin.

Sitä yritän sanoa että ellein sanojaa tunne, niin mielipiteen todellinen painoarvo on aikalailla epävarmaa.

Joo ja aiheestakin; jos ajomukavuus ja alustan toimivuus on tärkeää, niin lehti- ja kierrejousitetuissa autoissa on iso ero. Jos sulla on mahdollisuus koeajaa vaihtoehtoja, ota joku sopivan möykkyinen tienpätkä, ja ajele ne kandidaateilla läpi suurinpiirtein samaa todellista (korjaten nopeusmittarien mahdolliset isommat virheet).

Itse pitän levyjarruja huomattavasti parempina ja toimintavarmempina rumpujarruihin verrattuna, mutta jos jarrut on kunnossa eikä niitä kastele, rummutkin varmaan toimii, ainakin takana. Toki levyjarrujen satuloitakin pitää huoltaa vanhemmuten, joten eivät nekään ikuisia ole.

Jos tiellä ajoa tulee paljon, niin nelivedon toteutuksella voi olla merkitystä; joissan merkeissä/malleissa on jatkuva neliveto, eli auton saa 2-vetoiseksi vain rikkomalla tai irroittamalla jotain. Näissä on tietysti tasauspyörästä myös jakovaihteistossa.

Muissa on sitten ns. jäykkä neliveto, eli auto on normaalisti tiellä takavetoinen, ja nelivedon kytkemiseksi myös etunapojen vapaakytkimet ("napalukot") pitää käydä kääntämässä. Kytkettävällä nelivedolla ei saisi ajaa pitävällä pinnalla, tai voimansiirtoon kohdistuu rasituksia, jotka lyhentävät sen elinikää huomattavasti (tilanne on sama jos jatkuvasti nelivetoisella ajelee asfaltilla keskitasauspyörästön lukko päällä).

Kytkettävä neliveto säästää ehkä jonkinverran polttoainetta, ja on varmaan kivempi sladitella liukkaalla.

Autoissa on siis eroja, mutta luultavasti tällaisenkin tarpeen täyttää useampi merkki/malli, paljon on merkitystä sillä millaisia yksilöitä haaviin sattuu tippumaan, ja mistä itse tykkää tai ei tykkää. Ja aihiotahan ne vaan kaikki on loppupeleissä, osa hyviäkin.

-Paavo
Vastaa lainaten