Suutinputkien pumpun puoleisessa päässä pitäisi olla jonkinlaiset takaiskuventtiilit,
jotka ainakin kulahtaneena päästävät suutinputkessa olevan paineen heilahtelemaan, jolloin ainakin kylmäkäynnistys kärsii.
Omassta -88 turbossa oli vähän samankaltaiset käynnistysongelmat, ainoastaan savu oli harmahtavaa.
Käyntiinlähdön ja 30sek. röpöttämisen jälkeen kävi ihan kunnolla ja vetojakin löytyi ihan riittävästi.
Ajoin leiman loppuun ja pistin koneen osiksi, tarkoituksena kasata siitä kunnostettu turbokone tuohon -82 pätkään.
Kannesta löytyi kahden viimeisen sylinterin kohdalta pitkät halkeamat keskeltä palotilaa
ja lisäksi kahden muun sylinterin pakoventtiilien seetirenkaat olivat poikki.
Tässä koneessa oli selkeästi vikaa sylintereissä, kannessa ja venttiilien seetirenkaissa.
Vaikka edellinen turakkipaja oli tehnyt täydellisen koneremontin, niin silti sieltä puuttui yhdestä männästä ylimmäisestä renkaasta yli 2cm:n pätkä kokonaan,
lisäksi kampiakselin päittäislaakeri oli jäänyt puoliksi litistyksiin ja parista männän jäähdytys -öljyruiskusuuttimesta puuttui ne pienet putkenpätkät kokonaan.
Osia ei löytynyt öljypohjasta, eikä jäteöljynkään seasta...
Kannattaa opetella käyttämään ohivuotomittaria. Ei ole kovin paha rakentaa itsekään.
Osat maksaa muutaman kympin ja uudet tehdastekoset taitaa olla yli parisataa.
Itselle tein tuollaisen jo muutamia vuosia sitten, mutta googlen avulla löytyy ohjeita ihan kuvien kanssa.
Mittaus antaa paremman käsityksen koneen ja venttiilien kunnosta, kuin pelkkä puristuspainemittaus.
Lisäksi voi mittaustilanteessa kuunnella mahd. venttiilivuotoja imu/pakosarjaan, poreilua syylärissä,...
Tuo puristusmittarikin pitäisi olla sellainen venttiilillä varustettu, jotta se viisari jäisi sinne paikalleen, eikä sahaisi edestakaisin kokoaikaa.