Moi,
tässä omia kokemuksia ja kuulopuheita rankkujen tyyppivioista:
- akselit ja perät heikot erityisesti isoilla (35"+) renkailla ja lukko-akseleilla
- kori ruostuu ekana takaluukuista (ylä- ja alaosa), takakulmista ja takapyöränkoteloista, kynnyskotelot ja lattia niiden vierestä saattaa pehmetä kans
- polttoainetankit lahoavat kans jotain tahtia, rungossa saattaa olla korroosiota tankin ympärillä ja erityisesti takana
- nokka-akseli on koneen kuluvin osa, samalla kannattaa vaihtaa nostajat sekä jakopään rattaat ja ketju ja tiivisteitä (koko osapaketti muutaman satasen)
- manuaalilootien kanssa keskitasauspyörästö kilkattaa ja kolkattaa
- PTO on erittäin hankalassa paikassa, esim. mekaanisen vinssin asennus erittäin vaikeaa
- vakiorengaskoko 205R15, eli isoin katulaillinen rengas ilman AKE-lupaa on 31" (lienee aika samaa kokoluokkaa muissakin merkeissä?)
- EFI matolaatikko aika matalalla, pelkääjän penkin alla, kastumisvaara sukellusveneleikeissä
- pitkähkö takaylitys
ja sitten kolikon toistakin puolta:
+ jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, lähes kaikissa muissa on kytkettävä neliveto, jota ei voi/kannata käyttää pitävällä pinnalla, rankuissa neliveto on päällä aina
+ osia saa helposti monesta paikkaa (esim. OffRoadPaja Turussa ja Karaasi Espoossa), eivätkä ne ole mitenkään erityisen kalliita
+ helppo korottaa, pidemmät jouset (tai korotuspalat) alle vaan ja menoksi, 2"+ korotuksissa kannattaa vaihtaa myös pidemmät iskarit ja jarruletkut
+ lukkoja (esim. ARB paineilmalukot), tiheämpiä perävälityksiä ja kestävämpiä akseleita saa rahalla
+ lyhyt pikkupuoli jakovaihteistossa, iso

ikku suhde noin 1:3, pikkuykkösen kokonaisvälitys noin 1:30
+ sähkövinssin (esim. warn) asennus helppoa, rungon etupäässä on sille luonnollinen paikka
+ rankkuja on paljon, joten käytettyjä osia ja hyviä neuvoja löytyy kans
+ kierrejousisena hyvä ajaa myös maantiellä ja kaupungissa, kulkee riitävän lujaa maasturiksi
+ tehokkaat ja toimintavarmat levyjarrut joka kulmassa
+ suurin osa pintapelleistä on alumiinia (pl. takaluukut, takakulmat ja konepelti)
+ saa vetää max. 3500 kilon vaunua (pakuiksi rekisteröidyissä pari tonnia?)
+ kohtuu pieni etuylitys (erit. lehtijousialustalla oleviin verrattuna)
Lisäilen plussia ja miinuksia kun niitä tulee mieleen tai muut tuovat esille.
-Paavo
Edited by - Paavo on 15/06/2006 11:34:27