Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 17.08.2009, 10:12
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Minulla on Honda 2,3 hv 4-tahti kumiveneen perässä ja olen siihen tyytyväinen. Oli pari vuotta sitten ainoa kokoluokassaan jossa on vapaakytkin, eli potkuri pyörähtää vasta kun antaa kierroksia. Tosi hyvä ominaisuus uistellessa.
Minulla on samanlainen Honda soutuveneen perässä (Terhi 385 kopio) ja sanoisin sitä vapaakytkintä uistelussa enemmän haitalliseksi. Tuollainen kevyt kippo vene on yhden kuormalla niin herkkäkulkuinen, että sopivan uisteluvauhdin löytäminen on hankalaa, kun kytkin tahtoo päästää irti. Pitää ottaa täyskavuinen kaveri kyytiin tai nakata ankkuri metrin köydellä laidalle roikkumaan tai laittaa pohjasta rei'itetty ämpärin narun päässä perään ajoankkuriksi, että saa vastusta menolle. Muuten vapaakytkin on kyllä kätevä, kun rantautuessa voi vetoa ohjata yksinkertaisesti kaasukahvan avulla.

Pikku-Hondaan on muistaakseni saatavilla maahantuojalta osat sen vapaakytkimen vaihtamiseksi kiinteään vetoon, jos sellaisen muutoksen haluaa tehdä.

2.3 Honda on ollut kyllä luotettava kone, ei siinä mitään. Kevyt on ja siten hyvä pienen veneen perään. Ääni vaan on ikävän kova, kun on ilmajäähdytteinen. Edellinen 2-syl vesijäähy-kaksitahtari oli miellyttävämpi ääniltään.

Alkuun pikku-Honda voi tuntua ehkä vähän konstikkaalta käynnistettävältä, kun siinä on kiinteä sytkäennakko ja siksi tahtoo käynnistäessä herkästi "polttaa väärin päin", kiskaisten narun näpeistä. Pitää olla sellainen riuska nykäisy, eikä veltto veto. Moottorin takaosassa oleva kaasutin kuivuu moottori kipattuna jotenkin ja aiheuttaa lisää nykimistä, ellei anna koneen olla käyttöasennossa hetkeä bensahana auki. Itse asiassa se kone tuli minulle lähes uutena vaihdossa (päikseen siihen kaksitahtariin) juuri käynnistyshankaluuksien vuoksi.

Sopivalla tavalla toimien on pikku-Honda ollut yleensä laakin peli. Kippaan koneen alas ja avaan ensimmäiseksi bensahanan. Annan ilmaruuvin olla hetken vielä kiinni, jolloin tankissa olevan kaasunpaine ajaa bensaa kuivaan kaasuttimeen. Pientä kurinaa kuuluu, kun bensa menee minne pitää. Sitten ilmaruuvi auki ja riuska nykäisy - ylensä lähtee tulille jo sillä yhdellä nykäisyllä. Jos ilmaruuvin avaa ensimmäisenä, saa nykiä usein kymmenkunta kertaa tai odottaa kaasuttimen täyttymistä pidempään.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten