Noniin eli eilen selvitelty hehkutusvikaa. Ensinnäkin hehkurele siis palanut ja samalla kaikki hehkut. Edellinen omistaja oli juuri vaihtanut kanteen 2L-T moottoriin soveltuvat alumiiniset 6V hehkut. Kokeilin yhdellä tällaisella (toimiva joka oli hanskalokerossa vielä paketissaan), että 12 voltin jännitteellä tarvitaan noin 3 sekunnin hehkuaika, että hehkun kärki on sopivan punainen. No onneksi en heittäny Hiluxin varaosakantta mäkeen vaan siitähän löytyi täysin toimivat valurautaiset 7V hehkut. Nämä tarvitsi noin 4-5 sekuntia ollakseen punahehkuiset. Virtamittarilla mittailin hehkujen vievän aluksi noin 22A, mutta tasaantuvan siitä 16-18A.
Pikainen laskutoimitus kertoi hehkujen vievän yhteensä max 80A. Sopivaa relettä ei löytynyt aivan tarvikkeena (28e ois maksanut erikois tehorele) Niinpä fiksuna miehenä ylimääräinen puoliksi rikki oleva Warnin releboxi ja siitä irti toimiva rele... Niin saatiin ilmaiseksi hyvin toimiva rele.
Tuo rele ei kuitenkaan jaksanut sulkeutua hehkukortilta tulevalta ohjausjännitteeltä (mikä oli vain 2,5 volttia, kun virta-avaimesta väänsi virrat päälle). Niinpä virittelin nappihehkun ohjaamaan hehkurelettä siihen asti, kunnes saan selvitettyä mikä hehkukorttia vaivaa (hanskalokeron alla oleva, maksaa Toijotalla 220e) Purin hehkukortin, mutta mitään ihmeellistä en huomannut? Osaisko kukaan valaista missä mahtaa olla vika, kun hehkureleen ohjausjännite on liian matala... Kellään ollut samaa vikaa?
Nappihehkussahan on kätevä, että saa itse annettua jälkihehkua, mutta tulee sellainen olo, että ei osaa korjata, jos alkuperäisessä hehkutusjärjestelmässä on jotakin häikkää...
Täytyy tutkia ja paremmalla ajalla koittaa katsoa missä vika mahtaisi olla... Nyt toimii kuitenkin hehkut ja autokin aivan erinomaisesti...
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään!
|